BUA di er åpen!

Skal hele familien på tur i marka i helga, men mangler to hengekøyer og en sykkel? Kan klassen ha mat og helse utendørs hvis de får låne noen ekstra stormkjøkken? Har du lyst å prøve fatbike for å se om det er noe for deg? Velkommen til BUA!

Aleksander Sveinson Viker er BUA-koordinator i Nittedal kommune.

Torsdag 4. juni åpner BUA, ditt eget utstyrsbibliotek. I påvente av ferdige lokaler i NIL-huset, er det midlertidig plassert i kjelleren på rådhuset, i hjørnet av gårdsplassen ved garasjene. Foreløpig er BUA åpen hver torsdag fra 15-19, og du kan i utgangspunktet låne utstyret for en uke av gangen.

- Det er en glede å endelig kunne presentere BUA, Nittedals nye utstyrsbibliotek for sport- og fritidsutstyr, sier BUA-koordinator Aleksander Viker.

- BUA skal bidra til at alle innbyggere i kommunen får enklere tilgang til utstyr og aktiviteter. På den måten bidrar vi til bedre folkehelse, mindre sosiale forskjeller og mer gjenbruk. BUA er kort og godt for alle, og best av alt, det er gratis å låne utstyret!

Han sier at BUA ønsker å etablere et godt samarbeid med bygdas lag, foreninger, skoler og ikke minst med så mange av kommunens enheter som mulig. Ordningen fungerer litt som på biblioteket. De som ønsker å låne utstyret, må først registrere seg. Den som låner utstyret er ansvarlig for å ta vare på det, og for å levere det tilbake i tide og i god stand.

-Facebook vil være vår viktigste informasjonskanal. På https://www.facebook.com/BUANittedal/ finner dere informasjon om blant annet lån, utstyr, reservasjon og nyheter. Vi håper mange av dere sjekker ut siden og deler denne med flest mulige, slik at det glade budskap spres, sier Aleksander Viker.

Eksempel på utstyr til utlån:

• Sykler til barn og voksne
  • Langrenn- og alpinutstyr (ski, staver, støvler) til barn og voksne
  • Hjelmer
  • Stormkjøkken og termoser
  • Telt og lavvo
  • Hengekøye og tarp
  • Soveposer (med lakenpose) og liggeunderlag

For å kunne låne må du:

• ...opprette låneprofil og reservere utstyret på nett i forkant.
    Det gjør du på denne adressen: www.bua.io
  • Her kan du se en informasjonsfilm om hvordan du lager låneprofil.
  • Første gang dere kommer til BUA for å hente utstyret, må dere ha med legetimasjon. I tillegg må ansvarlig låntaker være over 18 år.
  • Etter dette kan en låntaker legge til medlåntakere som er under 18 år. På denne måten slipper man at foreldre må være med hver gang det skal lånes utstyr.

Adresse:

• Den første tiden er BUA lokalisert på rådhuset (i underetasjen i sydfløyen, ved siden av garasjene),
  • ...men vil fra høsten av flytte inn i nye, tilpassede lokaler i Nittedal idrettslag sitt klubbhus i Kvernstuveien 5.

Åpningstid:

• Åpningstiden er torsdager mellom kl 15 og 19.
  • Første mulighet til å låne utstyr er torsdag 04.06.20.
  • På grunn av ferieavvikling holder vi stengt i uke 28-30 denne sommeren.

Lånetid:

• Standard lånetid er en uke, men kan forlenges etter avtale.
  • Det er mulig å avtale utlån utenom åpningstid for grupper etc.

Publisert: 03.06.2020 13.07