Farevarsel: Det blir glatt og krevende føre

Fra søndag ettermiddag kommer mildvær sigende inn over Nittedal. Særlig natt til mandag og mandag morgen og formiddag venter vi at det blir svært krevende kjøreforhold på veiene våre.

Vi har en bønn til deg som bor i Nittedal:

• Vi ber alle som kan, om å gå eller bruke kollektivtransport der det er mulig.
  • Skoler og barnehager vil være åpne. Vurder om du kan gå med barna til skolen eller barnehagen i stedet for å kjøre dem med bil.
  • Sørg for at du bruker piggsko eller brodder når du går ut. Barna trenger også pigger.
  • Det er januar, og mørkt. Bruk refleks når du går ute.

Det er alltid vanskelig å si nøyaktig hvordan været vil påvirke oss. Men det er all mulig grunn til å være ekstra oppmerksom på situasjonen vi står foran nå:

• Det er kaldt i bakken etter en lang periode med svært lave temperaturer.
  • Det er veldig mye snø.
  • Det er meldt mildvær og nedbør. Nedbøren kan komme som regn. Regnvannet vil renne oppå den frose bakken, og snøen vil hindre vannet fra å renne vekk fra veiene.
  • I Nittedal vil vannet renne nedover sideveiene i dalsidene mot dalbunnen.
  • Vannet på bakken vil bli til is, og vi får ekstremt glatte forhold.
  • Det er meldt kraftig vind fra sør.

Hvis dette slår til, er det oppskriften på underkjølt regn og skøytebane i nedoverbakke.

Det er sendt ut farevarsel fra metereologisk institutt. Vi i Nittedal kommune har brukt helga på å forberede oss.

Vi er særlig bekymret for framkommeligheten for vårt helsepersonell som reiser ut for å hjelpe eldre og syke: hjemmesykepleie, legevakt og ambulanser. Brann og politi må også ha mulighet til å komme seg raskt fram dersom det er behov for det.

For å holde samfunnet i gang, må vi også sørge for at vi får ansatte på jobb. Det gjelder helsepersonell i boliger og institusjoner, lærere i skoler og barnehager, og driftspersonell som må ut for å holde veier åpne, vedlikeholde vann og avløp og passe på bygg og infrastruktur.

Vi i Nittedal kommune har vært på jobb i helga for å forberede væromslaget.

• Vi brøyter unna der det trengs.
  • Vi har alt tilgjengelig veimannskap på jobb.
  • Vi går igjennom vaktlister og planlegger slik at vi har fagfolk på jobb der det trengs hos helse, i skoler og barnehager.
  • Vi går igjennom bilparken vår for å ha tilgjengelige kjøretøy med firehjulstrekk og piggdekk.

Dersom været slår til, vil det dessverre ikke hjelpe stort å strø.

Nittedal kommune har forhøyet beredskap, og følger situasjonen tett. Vi oppdaterer nettsiden vår fortløpende.

Publisert: 21.01.2024 14.58
Sist endret: 21.01.2024 15.28