Informasjon om fugleinfluensa

Det er for tiden et større utbrudd av fugleinfluensa i Norge, men så langt vi kjenner er Nittedal kommune ikke berørt. Risikoen for smitteoverføring til mennesker er svært lav, og forutsetter fysisk kontakt med fugl. Nittedal kommune viser til gjeldende råd fra Mattilsynet og FHI:

Unngå smitte ved å følge disse enkle rådene

• Ikke ta på døde fugler. Om du må fjerne død fugl; bruk smittevernutstyr (hansker og maske). Vask hendene grundig etterpå med såpe og vann.
  • Hold kjæledyr unna fugler.
  • Om du utvikler influensalignende symptomer etter kontakt med fugl, vennligst kontakt lege så raskt som mulig.

Ved funn av døde fugler

• Varsle mattilsynet dersom du finner døde fugler eller mistenker fugleinfluensa hos fugler eller andre dyr. Henvendelser skal sendes per epost til innmelding.fugleinfluensa@mattilsynet.no
  • La fuglen ligge til du hører fra Mattilsynet. Sett deg grundig inn i Mattilsynets regler for håndtering av død fugl.

Mer informasjon

Råd til befolkningen om håndtering av fugleinfluensa (FHI)

Svar til innbyggere om fulgeinfluensa (Mattilsynet)

Publisert: 01.08.2023 10.10