Ingen foreldrebetaling for stengte kommunale barnehager

Stengte kommunale barnehager og SFO: Kommunen fakturerer ikke for tjenester som ikke er levert som følge av korona-stengningen.

Nittedal kommune vedtok torsdag 12. mars stengning av barnehager og skoler av smittevernhensyn. Det ble i den forbindelse besluttet at det ikke skal faktureres for tjenester som ikke er levert som følge av stengningen. Dette gjelder også for de barn som allikevel mottar et dagtilbud som følge av sentrale føringer.

Beslutningen gjelder kommunale barnehager.

Forhåndsbetaling

Mange har forhåndsbetalt for tjenester som er omfattet av stengningen, dette vil komme som fradrag på første faktura etter at stengningen er opphevet. De som ikke lengre skal benytte seg av tilbudet når stengningen er opphevet vil få dette refundert ved utbetaling når stengingen er opphevet.

Kommunale avgifter

Kommunen utarbeider retningslinjer for søknad om betalingsutsettelse for fakturerte kommunale avgifter for de husstander som er økonomisk berørt av smitteutbruddet. Mer informasjon om dette vil bli publisert på kommunens nettsider de nærmeste dagene.

Fleksibel fakturering

Før denne situasjonen oppstod utredet Nittedal kommune muligheten for fleksibel fakturering, der innbyggerne selv kan bestemme hvor mange betalingsterminer de ønsker for kommunale avgifter per år. Det arbeides fortløpende med å se på om og hvor raskt vi kan tilby denne tjenesten til kommunens innbyggere.

Publisert: 17.03.2020 09.38