Månedsfaktura for kommunale gebyr

Nittedal kommune tilbyr månedlige fakturaer (12 terminer) for kommunale gebyr. Totalsummen som betales er den samme som for de med to terminer.

Oppstart av månedsfakturering henger sammen med de ordinære hovedterminene. Melder du fra innen 20. november, vil månedsfakturering gjelde fra januar.

De som har månedsfaktura i år trenger ikke å bestille det på nytt. Ordningen videreføres inntil vi får beskjed om å endre til to terminer.

Følgende forutsetninger må være oppfylt for å få månedlig faktura:

• årsbeløpet overstiger kr 1 200
  • eiendomsskatt er ikke med i ordningen, den faktureres med tre terminer i året
  • du må ha inngått avtale om eFaktura eller avtalegiro i banken din (du finner eFakturareferansen din på forrige faktura for kommunale gebyrer. Eller ta kontakt med oss for å få hjelp.)

Ønsker du månedlig fakturering kan du sende navn, adresse og eiendommens gårds-, bruks- og eventuelt seksjonsnummer til gebyr@nittedal.kommune.no.

Lavere fakturabeløp i januar til mars

De fleste abonnentene våre har vannmåler, og dette medfører at månedsbeløpet varierer i løpet av året.

I januar til mars er det kun andel av de faste gebyrene som blir fakturert. Dette er f.eks. målerleie, abonnementsgebyr vann/avløp, feie-/tilsynsgebyr og mat/restavfall.

Alle abonnenter med vannmåler får vannmåleroppgjøret for fjoråret på fakturaen for april. Samtidig fastsetter vi et nytt forskudd for vann og avløp basert på fjorårets forbruk. Fakturaen vil derfor bestå av målt forbruk minus innbetalt forskudd for fjoråret pluss andel av de faste gebyrene. I tillegg faktureres andel av forskudd for de fire første månedene, siden vi ikke har hatt grunnlaget til å gjøre det tidligere.

Fra mai og ut året vil fakturaen gjelde andel av faste gebyrer og forskudd for vann og avløp.

Publisert: 23.10.2023 14.49
Sist endret: 25.10.2023 08.54