Nittedal opphever den lokale forskriften

Den eneste bestemmelsen i den lokale korona-forskriften oppheves. Dermed kan du fra og med 17. juni gå på butikken uten munnbind.

Torsdag vedtok kriseledelsen i Nittedal å oppheve den lokale forskriften. Dermed er det kun de nasjonale tiltakene som gjelder i kommunen fra og med torsdag 17. juni.

Nittedals lokale forskrift har de siste to ukene kun hatt bestemmelser om bruk av munnbind på offentlige plasser, etter at reglene om breddeidrett og andre fritidsaktiviteter ble opphevet i starten av juni.

Nå fjernes altså også påbudet om bruk av munnbind.

- Jeg vil takke alle som har bidratt til at vi har så lite smitte i Nittedal for tiden. Vi fjerner det lokale påbudet om å bruke munnbind, så fra og med i dag er det den nasjonale forskriften som gjelder. Det er fortsatt situasjoner der det kan være gode grunner for å bruke munnbind, særlig i kollektivtrafikken. Nå blir det allikevel opp til hver enkelt å ta stilling til hvilke situasjoner det er. Det er enkelte som har helseplager ved bruk av munnbind, så jeg oppfordrer til ikke å opptre som «munnbindpoliti», sier ordfører Inge Solli.

Hvilke regler som er gjeldende i Nittedal kan du lese i sin helhet her.

De siste 14 dagene har det blitt registrert to smittetilfeller i Nittedal kommune, det vil si at vi er nede på omtrent 8 positive per 100.000 innbyggere.

De 10 siste dagene har vært smittefrie.

Publisert: 17.06.2021 11.53