Oppdatering på smitteutbruddet i Hakadal

Her kommer en fersk statusrapport fra oss i kommunen.

Hittil i dag har vi mottatt to positive tester. Begge har tilknytning til utbruddet i Hakadal, og våre veldig dyktige folk i smittevernteamet gjør de nødvendige tiltakene rundt disse slik at smitten ikke sprer seg videre.

Det er fortsatt veldig mange som tester seg. I går testet vi 606 personer. Fantastisk! Gå til www.nittedal.kommune.no for å bestille time.

I dag torsdag og i morgen fredag får vi hjelp fra en mobil teststasjon som settes opp på Hagen skole. Denne skal brukes til å ta unna en del avtalt testing og til skoleelever som skal teste seg på nytt etter å ha sittet i karantene i sju dager. Det er ikke mulig å møte opp her uten avtale. Alle som skal møte her får beskjed. Vi minner om at alle som har bestilt time til test er nødt til å forholde seg til denne. Det er fortsatt mulig å bruke teststasjonene i Oslo.

Noen har stilt spørsmål om hvorfor Varingskollen er åpen. Det er flere grunner til det. Smittesporingsarbeidet vi har gjort har ikke gitt mistanke om at noen er blitt smittet i Varingskollen. Det var riktig nok noen på besøk i anlegget i forrige uke som testet positivt, men disse er satt i isolasjon og kan ikke smitte flere.

I tillegg har Varingskollen satt i verk flere smitteverntiltak. Spisesteder og toaletter er stengt, og det er personell i bakken som sørger for at det er minst to meters avstand mellom gjestene i heiskøer.

Varingskollen er en viktig rekreasjonsarena og det er et mål i seg selv å holde samfunnet i gang. Det er viktig for folkehelsa å holde tilbud til innbyggerne åpent samtidig med at vi ivaretar smittevernet.

Det er for tidlig å si om vi har full kontroll på utbruddet i Hakadal, men det ser lovende ut. Hold ut. Vi skal holde dere oppdatert både på Facebook og på våre egne nettsider.

Publisert: 11.02.2021 14.10