Kurs: Oppmerksom på selvmordstanker (OPS)

OPS! er et halvdagskurs som forbereder deltakerne til å oppdage at noen har selvmordstanker, og hjelpe personen til kontakt med noen som kan gi videre hjelp.

Invitasjon til kurset «Oppmerksom på selvmordstanker, OPS!»

Dato: 11. oktober 2022

Tid: Kl. 16:00 – 20:00

Kostnad: Kr. 200,- pr deltaker, inkl. kursmateriell og lett bevertning.

Kursleder: Hilde Engebretsen, læring og mestring, Nittedal kommune

Adresse: Flammen, Lillesalen, Borghild Ruds Vei 3, 1482 Nittedal

OPS! er et halvdagskurs hvor målet er å bli mer oppmerksom på selvmordsfare. Du lærer å identifisere mennesker med selvmordstanker, og hjelpe dem i kontakt med noen som kan gjøre en førstehjelpsintervensjon/ gi videre hjelp.

Kurset er for deg som bor eller jobber i Nittedal kommune. Kurset passer for alle over 18 år, som ønsker å bli mer oppmerksomme på selvmordstanker og bidra til å forebygge selvmord.

Om kurset: De fleste som tenker på selvmord har enten direkte eller indirekte signalisert behov for hjelp. OPS! er et kurs som forbereder deltakerne til å oppdage at noen har selvmordstanker. Korte filmer viser betydningen av å være oppmerksom på slike tanker. Diskusjoner og praktiske øvelser stimulerer til læring.

Som deltaker lærer du å:

• bevege deg forbi holdningsbarrierer som gjør at vi ikke oppdager, avfeier eller unngår signaler på selvmordstanker
  • oppdage mennesker med selvmordstanker
  • bruke de fire trinnene: fortell, spør, lytt og sørg for sikkerhet til å hjelpe personen til en som kan gi førstehjelp ved selvmordsfare.

Selvmordstemaet berører, og kurset utfordrer på mange plan. Dersom du er i en livssituasjon hvor du selv har behov for hjelp med selvmordstanker, anbefaler Vivat at du oppsøker hjelp og heller deltar på kurs ved en senere anledning.

Mer informasjon om Vivat selvmordsforebygging finner du på: www.vivatselvmordsforebygging.net eller ved å kontakte kursleder på tlf. 400 37 048.

Påmelding:

Bindende påmelding. Faktura vil bli tilsendt.

Informasjon om navn/fødselsnummer, adresse og telefonnummer er nødvendig for utsending av faktura.

Påmelding sendes på mail til: stale.s.skar@nittedal.kommune.no

Begrenset antall plasser.

Publisert: 06.02.2020 14.01