Paviljongen på Rotnes skole blir forsinket

Arbeidene med å utvide Rotnes skole med paviljong er godt i gang, men åpningen blir dessverre litt forsinket. Det betyr at vi planlegger for noen midlertidige løsninger når skolen starter igjen i august.

Det er flere årsaker til forsinkelsen. Det ble oppdaget kabler i bakken som ikke sto tegnet inn i kartene og det er dårligere grunnforhold enn man først trodde. Det ble også behov for noe sprengning. Det betyr at det går med litt ekstra tid til grunnarbeider.

Når vil modulene kunne tas i bruk?

Den opprinnelige planen var at modulene skulle stå klare i god til før skolestart 17.august. Nå planlegges det for at modulene tas i bruk i uke 41, uka etter høstferien.

Hvor skal elevene være når skolen starter?

Det er elevene på 2. og 5. trinn som skal flytte inn i modulene. Når modulene nå blir forsinket, må vi finne midlertidig plass andre steder. Derfor åpner vi Hagen skole i Hakadal igjen, og lager skole der for elevene på 6. og 7. trinn. Elevene på 2. og 5. trinn skal altså fortsatt være på Rotnes skole, men i andre klasserom.

Hvordan skal elevene komme seg til Hagen skole?

Kommunen setter opp busser, som kjører elevene til og fra Hagen skole. Det betyr at elevene skal møte opp på Rotnes som vanlig, og at de blir kjørt til Hagen. Vi skal gjøre en befaring for å finne egnede plasser for bussene slik at det ikke skaper trafikkfarlige situasjoner verken for elevene som skal med bussen eller andre elever på skolen. Det kan også bli aktuelt med flere påstigningssteder. Når skoledagen er slutt, blir elevene kjørt tilbake til Rotnes. Bussen blir selvsagt gratis for elever og ansatte i hele perioden. Når elevene kommer til Hagen skole blir de tatt imot av ansatte.

Hvem har ansvaret for barna på bussen

Det vil alltid være ansatte fra skolen med på bussene.

Elevene slutter til ulike tider. Hvordan løses det?

Vi setter opp flere busser tilpasset timeplanene.

Hvordan blir skoledagen på Hagen skole?

Elevene vil få undervisning som normalt etter gjeldende læreplaner. Vi vil derimot justere noe på timeplanene, slik at vi får en mest mulig smidig hverdag med tanke på muligheter, undervisning og transport.

Hagen skole har stått ubrukt siden juni 2021. Hvordan settes denne skolen i stand?

Hagen skole er et funksjonelt og godt skolebygg, og vil fungere veldig bra som midlertidig skole i denne perioden. Skolen har et stort og fint uteområde og store klasserom. Vi vasker, rydder og gjør klar skolebygget før skolestart. Vi møblerer klasserommene, og vi sørger for at tekniske og digitale løsninger er på plass.

Får Hagen skole egen rektor?

Gunn Åse Karlsen er rektor for hele skoledriften, men undervisningsinspektør for 5.-7.trinn, Tone Elnæs, vil ha sitt daglige arbeidssted på Hagen skole i denne perioden.  Tone er lokalkjent, og kjenner Hagen skole godt.

Hva med fadderordningen?

Skolen må lage en plan for hvordan de yngste skal få vært sammen med fadderne sine jevnlig i perioden.

Mer informasjon etter sommerferien

Det vil bli gitt mer informasjon etter ferien og ekstra informasjon til trinn som er berørt. Vi vil også invitere til en åpen kveld for at foresatte skal kunne se skolebygget der elevene skal være i 6 uker.

– Når situasjonen først har blitt slik, er vi glade for at vi tross alt har et funksjonelt og veldig fint skolebygg å flytte inn i. Vi håper at dette blir en god løsning for elever og ansatte i en kort periode, sier Hilde Gran, kommunalsjef for oppvekst og utdanning.

Publisert: 30.06.2023 14.53
Sist endret: 30.06.2023 14.55