Smittevernkontroll i Nittedal

Fra inneværende uke skal alle serveringssteder i Nittedal kommune kontrolleres etter covid-19-forskriften.

Kommunen har tilsynsansvar overfor restaurant- og serveringsbransjen etter covid-19-forskriften. Det vil si at alle restauranter, kaféer, barer/puber, bensinstasjoner, campingplasser og andre steder hvor det serveres mat og drikke, skal kontrolleres med tanke på forsvarlig smittevern.

Kontrollene utføres av Securitas, som også utfører skjenkekontroll for kommunen.

Det skal blant annet kontrolleres

-at virksomheten har en skriftlig smittevernrutine (covid-19), blant annet god hygiene og godt renhold,

-at rutinen er kjent blant de ansatte, og at den overholdes,

-at besøkende og personell kan holde minst 1 meters avstand til personer i annen husstand,

-at spisesteder har sitteplass for alle og at bestilling og betaling gjøres ved bordet,

-at avstandsregler og krav om håndvask/håndsprit overholdes.

Kommuneoverlegen kan gi råd og veiledning til serveringssteder ved behov. Kommunen kan gi pålegg etter smittevernloven eller folkehelseloven. Virksomheter som ikke følger pålegg kan i følge lovverket bøtelegges.

Alle serveringssteder i Nittedal skal kontrolleres. Kontrollene vil siden gjennomføres to ganger i måneden. De som får pålegg kontrolleres igjen etter kort tid.

Publisert: 20.07.2020 20.15