Viderefører rødt nivå for alle ungdomsskolene og 5.-7 trinn i Søndre

Det ble påvist 14 positive prøver i Nittedal kommune torsdag 25. mars, og det er det høyeste tallet vi har hatt på én dag siden pandemien startet. Svært mange av de positive prøvene tilhører familie og husstandsmedlemmer av personer som er smittet tidligere.

Når det oppstår smitte i en familie blir mange smittet, og det kan være vanskelig å vite hvem som har brakt smitten inn, noe som gjør smittesporingen ekstra krevende. Med det muterte viruset skal det dessuten mye mindre til for å bli smittet nå enn tidligere. Nittedal kommune har satt ganske mange innbyggere i karantene den siste tiden, og vi har hatt utstrakt bruk av ventekarantene. Vi ser nå på muligheten for å bruke hurtigtester mer, for eksempel på de som er i ventekarantene, slik at de kan komme raskere ut av karantenen.

• Våre helsearbeidere har gjort en svært god jobb under pandemien har fått mye og velfortjent ros for innsatsen, sier ordfører Inge Solli.

Han vil også trekke frem jobben de ansatte i skoler og barnehager gjør for å gi barn og unge et godt tilbud, samtidig som de skal håndtere smittevernet.

• De har stått i en svært krevende arbeidssituasjon over tid, og deres innsats i førstelinjen blir lagt merke til. Hvilke regler som skal gjelde ved skolene og barnehagene våre er noe av det som opptar korona-kriseledelsen i kommunen akkurat nå. Omstilling mellom trafikklys-nivåene i skoler og barnehager er arbeidskrevende, og det er slitsomt når elever og lærere går inn og ut av karantene. Det er derfor bra dersom vi kan ha en viss forutsigbarhet, sier ordføreren.

Kriseledelsen har med bakgrunn i dette valgt å videreføre rødt nivå på alle ungdomsskolene og 5.-7 trinn på Holumskogen, Ulverud og Slattum skole i Søndre også den første uken etter påske. Barnehager kan redusere åpningstidene dersom de har mye fravær.

De nasjonale veilederne for barnehage og skole revideres nå, og vi vil legge disse til grunn når vi etter påske skal vurdere de lokale reglene for barnehagene og skolene våre.

• Jeg vil takke innbyggere og ansatte i Nittedal kommune som over tid har gjort en kjempeinnsats for å håndtere pandemien, og jeg forstår at det røyner på for mange nå, ikke minst de som har hatt eller har helseutfordringer som følge av pandemien. Samtidig er det godt å se at antall vaksinerte i Nittedal nå stiger merkbart. Det gir håp for bedre tider for oss alle, avslutter ordfører Inge Solli.

Publisert: 26.03.2021 10.00