Kontaktinformasjon
Gry Andreassen
Konstituert leder byggesaksavdelingen
Tlf: 67 05 90 00
E-post: postmottak@nittedal.kommune.no
Publikumsveiledning - byggesak
Publikumsveiledningen er stengt inntil videre.
Forhåndskonferanse byggesak
§4.9 Forhåndskonferanse
For nærmere avklaring av rammer og innhold i tiltaket kan det holdes forhåndskonferanse mellom tiltakshaver, kommunen og andre berørte fagmyndigheter. Forhåndskonferanse utløser ikke grunngebyr.
Forhåndskonferanse etter pbl § 31-1 | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
4.9 | Forhåndskonferanse | Per møte | Kr 2 100 |
4.9.1 | Forhåndskonferanse i større prosjekter | Per møte | Kr 9 800 |
(Fra gebyrforskrift 2021)
Bestille forhåndskonferanse byggesak
På grunn av smittevernsituasjonen foregår møtet elektronisk via teams. Dette forutsetter PC med nettilgang
Hvordan bli med i et møte via teams
Vakttelefon for byggesak
På grunn av koronaepedemien er rådhuset stengt for besøk. I denne perioden er vakttelefonen med nummer 917 61 585 bemannet mandag, onsdag og torsdag, mellom kl. 12 og 15. Det er for tiden stor pågang og henvendelser besvares fortløpende - men det må påregnes noe ventetid.
Det kan til tider være begrenset kapasitet på telefonen. Vi anbefaler å sende spørsmål på e-post til postmottak eller ringe tilbake senere.
Får du ikke svar, så må du ringe tilbake innenfor telefonens åpningstid.
Vi gjør oppmerksom på at telefonen kun gjelder byggesaker. Har du spørsmål om plansaker, delesaker, vei, vann eller avløp, må du ringe resepsjonen på 67 05 90 00 eller sende henvendelse til dokumentsenteret.
Vakttelefonen er ikke betjent i romjulen og i uke 1. Du kan sende henvendelse til dokumentsenteret eller ringe tilbake etter nyttår. E-post vil bli besvart så snart som mulig på nyåret.
Enklere byggeregler
Etter 1. juli 2015 kan du bygge mye uten å søke. Den som skal bygge, har imidlertid selv ansvar for å sjekke at det som skal bygges ikke kommer i strid med plan- og bygningsloven, gjeldende planer eller annet regelverk. Se mer informasjon i menyen til venstre.
Direktoratet for byggkvalitet har laget en brukervennlig veileder som hjelper deg å finne ut om du slipper å søke om å få bygge, eller om du må sende en byggesøknad til kommunen din.
Må du søke? Prøv veiviseren: Bygg uten å søk (Direktoratet for byggkvalitet)
Hvor stort kan du bygge? (Direktoratet for byggkvalitet)
Hvordan søke om byggetillatelse?
Du bør sende søknad til kommunen via den digitale løsningen til Direktoratet for byggkvalitet (DIBK); den nasjonale løsningen for elektronisk kommunikasjon i plan- og byggesaker.
Vi anbefaler denne metoden, da du blir bedre geleidet gjennom prosessen og det er mindre sjanse for at du utelater noe dokumentasjon. Dette krever at du oppretter bruker.
Du kan likevel fortsatt sende søknad på papir og sende via brev eller e-post til postmottak@nittedal.kommune.no hvis det er ønskelig. Da bruker du alt unntatt Digital byggesøknad-knappen nedenfor.
Du kan sende inn søknad om deling av eiendom og byggesak samtidig, men for å sikre riktig saksbehandling ønsker vi at du leverer det som to separate søknader.
Nabovarsel
Hvilke naboer skal varsles?
Naboer
Det vil si de som på ett punkt eller over en strekning har felles grense med den aktuelle eiendommen.
Gjenboere
Det vil si de som har eiendom vis a vis den aktuelle eiendommen (f.eks. på andre siden av veg/gate/plass ol.).
Nabovarsel skal sendes uavhengig av om naboeiendommen er bebygget eller ikke.
Grenser eiendommen til en vei, skal veiens eier også varsles.
Hva skal nabovarselet inneholde?
Varselet må inneholde opplysninger om hvilken eiendom det søkes om tiltak for og nødvendige opplysninger og kartutsnitt som belyser hva tiltaket går ut på.
Det er tre måter å varsle naboer/gjenboere på
Ved elektronisk nabovarsling
Ved hjelp av denne digitale løsningen kan du utarbeide nabovarsel og sende det direkte til naboens innboks hos Altinn. Dette er en ekstern tjeneste for bestilling av kommunal informasjon som du må betale for.
kommunens e-Torg
Ved personlig påtegning
Fyll ut "Kvittering for nabovarsel" og "Opplysinger gitt i nabovarsel". Nabo/gjenboer kvitterer direkte på skjemaet "Kvittering for nabovarsel". Naboen skal ha en kopi av nabovarslet (skjemaet "Nabovarsel").
Ved rekommandert sending
Fyll ut skjemaene "Kvittering for nabovarsel" og "Opplysinger gitt i nabovarsel" på samme måte som beskrevet over. I tillegg må også skjemaet "Nabovarsel" fylles ut og sendes til hver av naboene. Ta med alle skjemaene til posten og send nabovarslene rekommandert. Postverket vil så kvittere skjemaet "Kvittering for nabovarsel".
De to fremgangsmåtene kan godt kombineres.
NB! Husk å krysse av i felt for dispensasjon dersom det søkes om dette.
Naboliste bestilles via e-Torg. Dette er en ekstern tjeneste for bestilling av kommunal informasjon som du må betale for.
Hvis nabo/gjenboer ikke samtykker?
Hvis ikke nabo/gjenboer samtykker ved direkte avkryssing, har de en frist for å sende inn merknader på 14 dager etter at varselet er sendt. Eventuelle merknader sendes søker. Det anbefales at kopi av merknadene sendes kommunen.
Gjenpart av "Kvittering for nabovarsel" og "Opplysinger gitt i nabovarsel", ev. merknader til tiltaket og søkers kommentarer til disse, vedlegges søknaden.
Kart og situasjonskart
Kommunekart
Kart med eiendomsgrenser, veier, reguleringsplaner mm. Husk at kartlagene må aktiveres - trykk på Kartlagknappen merket med kommunevåpenet.
Kartet kan ikke brukes som situasjonskart i byggesaker. Situasjonskart bestilles fra kommunens e-Torg.
I kartet kan du:
- Sjekke gårds- og bruksnummer på eiendommer
- Sjekke tomtegrenser i matrikkelkartet (grensene i matrikkelkartet er ikke rettsgyldige, og kan inneholde feil)
- Søke på stedsnavn, adresser
- Måle avstander og arealer med mer
- Ruteplanlegger
- Lese reguleringsbestemmelser for de forskjellige planområdene (WebPlan)
Det er også mulig å gå direkte til:
Situasjonskart
Situasjonskart kreves for alle byggesaker (tiltak) inkl. fasadeendringer, med unntak av noen brukseendringer (ombygging inne). Fører en bruksendring til en ekstra boenhet, kreves det situasjonskart for å vise biloppstillingsplasser.
Situasjonskartet skal ikke være eldre enn 1 år, da kartet oppdateres kontinuerlig. Tiltaket tegnes inn på kartet som heter situasjonskart.
For større eiendommer lages situasjonskart for den aktuelle delen av eiendommen. Sørg for å få med området hvor tiltaket skal stå, samt omgivelsene rundt som har innvirkning på tiltaket.
Ved spørsmål ta kontakt med kommunen postmottak@nittedal.kommune.no
Kommunekart-app
Samme informasjon som i kommunens kartløsning. Kan lastes ned på nettbrett og mobiltelefoner.
Digitale kartdata
Nittedal kommune selger digitale kartdata gjennom e-Torg.
Digitale kartdata kan ikke brukes som et situasjonskart i byggesaker.
Kartene er i koordinatsystemet Euref 89, sone 32 og høydegrunnlaget er NN2000.
Er tiltaket ferdig bygd?
Melding om ferdig byggetiltak
Har du satt opp en garasje, tilbygg eller annen bygning som er unntatt søknadsplikt? Da må du gi beskjed til kommunen slik at dette bygget blir tegnet inn i kommunens kartdata.
(Se eget punkt under meny for beskrivelse av slike tiltak)
Du gir beskjed ved å fylle ut skjemaet:
Melding om bygning eller tilbygg som er unntatt søknadsplikt
Ferdigattest
For alle søknadspliktige tiltak skal det sendes inn søknad om ferdigattest. Du kan ikke ta i bruk bygget før det er søkt om ferdigattest eller eventuelt midlertidig brukstillatelse
Ved søknad om ferdigattest skal det foreligge:
- Ferdig koordinatliste for plassering av tiltaket. Alle hjørner på bygget angitt med koordinater, gjerne som SOSI fil. Koordinat for høyde er også ønskelig.
- For tiltak med krav til avfallsplan (se TEK17 § 9-6) skal det foreligge kvittering for innlevert avfall, sortert på de ulike fragmenter. (For større bygg skal det være utarbeidet miljøsanseringsplaner på riving før tiltaket igangsettes)
Priser
Byggesaksavdelingens saksbehandling finansieres av gebyr fra byggesøknader (=selvkost). Selvkosten blir ikke beregnet ut fra enkeltsaker, men for den totale driften. Du betaler etter gjeldende satser for det året du søkte.
§4.1 Generelt og definisjoner
For alle søknadspliktige tiltak etter pbl. skal det beregnes grunngebyr, saksbehandlingsgebyr og registreringsgebyr med mindre annet fremgår av forskriften.
For tiltak som er unntatt søknadsplikt skal det beregnes registreringsgebyr dersom tiltaket skal matrikkelføres.
I kap 4 i denne forskriften menes med:
- Pbl: Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven).
- SAK: Forskrift om byggesak (byggesaksforskriften)
- TEK: Forskrift om tekniske krav til byggverk (byggteknisk forskrift)
- Søknadspliktige tiltak: Tiltak definert i plan- og bygningsloven §§ 20-1, 20-2, 20-3, 20-4.
- Grunngebyr: Gebyr som skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse.
- Saksbehandlingsgebyr: Gebyr som skal dekke oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er avhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse.
- Registreringsgebyr: Gebyr som skal dekke arbeidet med oppgavene knyttet til registrering i matrikkelen. Gebyret betales per bruksenhet for byggesak og per eiendom for oppmålingsforretning som registreres i matrikkelen.
- Tiltaksklasse: Inndeling av oppgaver i tiltaket basert på vanskelighetsgrad, kompleksitet og konsekvenser av mangler og feil, jf. SAK § 9-4.
- Bruksenhet: Bygning eller del av bygning (lokale), f.eks. boenhet, kontorenhet, verksted og lager.
- Boenhet: Bruksenhet som har alle hovedfunksjoner for bolig, slik som stue, kjøkken, soveplass, bad og toalett, har egen inngang og er fysisk atskilt fra øvrige enheter, jf. SAK § 2-2.
- Bygningstype: Standardisert kategorisering av den enkelte bygning etter NS-3457. Bygningstyper fra 111 til 199 tilhører bygningshovedgruppe boligbygning.
- Bolig/boligeiendom: Eiendom med bygg som brukes til boligformål, herunder fritidsbolig. Bygningstype 111 – 163 etter NS-3457.
- Bruksareal (BRA): Bruksareal for eiendom som er registrert i matrikkelen og beregnet med utgangspunkt i NS-3940.
(Fra gebyrforskrift 2021)
§4.2 Grunngebyr
Grunngebyret skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse.
Grunngebyr | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
4.2.1 | Søknadspliktige tiltak | Per søknad | Kr 4 900 |
4.2.2 | Søknadspliktige tiltak uten ansvarsrett | Per søknad | Kr 1 800 |
(Fra gebyrforskrift 2021)
§4.3 Registreringsgebyr
For tiltak etter pbl skal det betales registreringsgebyr, som skal dekke kostnadene knyttet til arbeid som må gjøres i matrikkelen. For boliger betales per bruksenhet som må registreres i matrikkelen. For andre tiltak enn boliger betales det per søknad.
Registreringsgebyr | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
4.3.1 | Registreringspliktige tiltak bolig | Per bruksenhet | Kr 2 800 |
4.3.2 | Registreringspliktige tiltak annet enn bolig | Per søknad | Kr 5 500 |
4.3.3 | Registreringspliktige tiltak uten ansvarsrett | Per søknad | Kr 1 400 |
(Fra gebyrforskrift 2021)
§4.4 Tilsyn
Tilsyn er et viktig virkemiddel for å kontrollere at tiltak gjennomføres i samsvar med bestemmelser gitt i eller med hjemmel i plan- og bygningsloven.
Tilsyn skal bidra til bedre gjennomføring av byggeprosesser, avdekke ulovligheter og virke forebyggende. 15 % av saksbehandlingsgebyret skal dekke kommunens tilsynsvirksomhet.
(Fra gebyrforskrift 2021)
§4.5 Timepris for byggesaker
For de tjenester som ikke er omtalt i forskriften, men som krever behandling etter pbl gjelder et gebyr etter medgått tid. Timesatsen dekker blant annet saksbehandling, støttefunksjoner, administrasjon og tilsyn. Timesatsen gjelder for byggesak.
Timepris | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
4.5 |
For tjenester som ikke faller inn under regulativbestemmelsene |
Per time | Kr 1 400 |
(Fra gebyrforskrift 2021)
§4.6 Tilbaketrekking av søknad
Ved tilbaketrekking av søknad skal tiltakshaver betale for medgått tid kommunen har arbeidet med saken.
Tilbaketrekking av søknad | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
4.6 |
For sak som avsluttes etter påbegynt saksbehandling, men før vedtak |
Per time | Kr 1 400 |
(Fra gebyrforskrift 2021)
§4.7 Retur av søknad
Ved retur påløper det gebyr. En søknad kan returneres dersom søknaden er mangelfull og ikke komplett.
Dersom søker ikke har komplett søknad, påløper gebyr for hvert mangelbrev som må skrives.
Dersom det fremstår som åpenbart for bygningsmyndighetene at tiltakshaver ikke har de privatrettslige rettigheter søknaden forutsetter, skal søknaden avvises (jfr. pbl § 21-6).
Retur | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
4.7 | Utsendelse av mangelbrev | Per mangelbrev | Kr 5 500 |
Mangelbrev blir normalt sendt ut ved en eller flere mangler.
Eksempler på mangler:
- Uten nabovarsel
- Søknad som er sendt inn før nabovarselsfrist er gått ut
- Manglende tegninger (plan, snitt, fasade, situasjonskart)
- Manglende dispensasjonssøknad
- Mangelfull ansvarsdekning
- Manglende gjennomføringsplan (for tiltak som krever ansvarlig foretak)
- Manglende dokumentasjon av privatrettslige forhold
Listen er ikke uttømmende, se SAK kapittel 5 for utfyllende oversikt. Søknaden vurderes returnert i sin helhet dersom den inneholder vesentlige mangler.
(Fra gebyrforskrift 2021)
§4.8 Ulovlig byggearbeid
For uaktsomme eller forsettlige overtredelser av plan- og bygningsloven som omfattes av pbl § 32-8 kan kommunen ilegge overtredelsesgebyr etter de til enhver tid gjeldende satser i SAK § 16-1. Det vises til pbl § 32-8 og til kapittel 16 i SAK med veiledning, om utmåling av overtredelsesgebyr. Det vises til pbl § 32-5 om tvangsmulkt ved ulovligheter.
(Fra gebyrforskrift 2021)
§4.9 Forhåndskonferanse
For nærmere avklaring av rammer og innhold i tiltaket kan det holdes forhåndskonferanse mellom tiltakshaver, kommunen og andre berørte fagmyndigheter. Forhåndskonferanse utløser ikke grunngebyr.
Forhåndskonferanse etter pbl § 31-1 | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
4.9 | Forhåndskonferanse | Per møte | Kr 2 100 |
4.9.1 | Forhåndskonferanse i større prosjekter | Per møte | Kr 9 800 |
(Fra gebyrforskrift 2021)
§4.10 Søknad om endring av gitt tillatelse
Ved søknad om endring av gitt tillatelse påløper det gebyr. Registreringsgebyr tilkommer ved større endringer.
Søknad om endring av gitt tillatelse | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
4.10.1 |
Mindre endringer av godkjent søknad, som betinger nytt vedtak |
Per søknad | Kr 6 900 |
4.10.2 |
Større endringer av godkjent søknad, som betinger nytt vedtak |
Per søknad | Kr 17 950 |
Mindre endring: ingen endring kreves i matrikkelen. Større endring: krever endring i matrikkelen. Er endringene så betydelige at søknaden blir å betrakte som ny sak, gjelder bestemmelsene for ny søknad.
(Fra gebyrforskrift 2021)
§4.11 Søknadspliktige tiltak med krav om ansvarlige foretak (med ansvarsrett)
Søknad, prosjektering og utførelse av tiltak som skal forestås av foretak med ansvarsrett.
Oppføring, tilbygging, påbygging, underbygging eller plassering av bygning, konstruksjon eller anlegg, herunder vesentlig endring eller reparasjon
Grunngebyr og registreringsgebyr kommer i tillegg. Første tiltak for garasje, uthus, anneks mv. til bolig som er en del av søknad om ny bolig, rekkehus, store boligbygg, næringsbygg mv er inkludert i prisen.
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1, a og b | Betales | Tiltaks-klasse 1 | Tiltaks-klasse 2 | Tiltaks-klasse 3 | |
---|---|---|---|---|---|
Bolig og fritidsbolig: | |||||
4.11.1 |
Boliger og fritidsboliger med inntil 2 boenheter |
Per bygg | Kr 34 500 | Kr 37 300 | |
4.11.2 |
Rekkehus, flermannsbolig, kjedehus og andre småhus
|
Per bygg | Kr 47 800 | Kr 52 100 | |
Tillegg per boenhet | Kr 2 100 | ||||
4.11.3 |
Store boligbygg |
Per bygg | Kr 110 600 | ||
Tillegg per boenhet | Kr 5 600 | ||||
Annet enn bolig: | |||||
4.11.4 |
Industri-/næringsbygg |
Per søknad | Kr 70 000 | Kr 98 000 | Kr 126 000 |
4.11.5 |
Kontor- og forretningsbygg |
Per søknad | Kr 62 200 | Kr 89 800 | Kr 117 500 |
4.11.6 |
Øvrige næringsbygg og offentlige bygg |
Per søknad | Kr 62 200 | Kr 89 800 | Kr 117 500 |
4.11.7 |
Enklere industribygg (f.eks. lager og landbruksbygg over 1000 kvm |
Per søknad | Kr 48 350 | Kr 62 200 | Kr 63 800 |
Øvrige tiltak: | |||||
4.11.8 | Konstruksjon, anlegg, midlertidige bygg mer enn 2 år, mv. | Per søknad | Kr 57 950 | ||
4.11.9 |
Garasje, uthus, anneks mv. til bolig som ikke er en del av søknad om ny bolig, rekkehus, store boligbygg, næringsbygg mv. |
Per søknad | Kr 12 400 | ||
Tillegg per tiltak utover det første | Kr 6 900 |
Tilbygg, påbygg eller underbygg
Grunngebyr og registeringsgebyr kommer i tillegg.
Tilbygg, påbygg eller underbygg | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
4.11.10 |
Tilbygg, påbygg eller underbygg som krever ansvarlig foretak |
Inntil to tiltak | Kr 21 100 |
Tillegg per tiltak utover de to første | Kr 6 900 |
Igangsettingstillatelse
For søknader i ett trinn er igangsettingstillatelse inkludert i gebyret. For søknader som søkes i to trinn skal det betales gebyr etter følgende satser. For særlig omfattende igangsettingstillatelser kan gebyr beregnes etter timer.
Igangsettingstillatelse | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
4.11.11 |
Igangsettingstillatelse |
Per søknad | Kr 8 250 |
Fasadeendring
Grunngebyr kommer i tillegg.
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 c | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
4.11.12 |
Større fasadeendring |
Per søknad | Kr 20 700 |
4.11.13 | Fasadeendring på bygg, konstruksjon eller anlegg med kulturminneinteresse | Per søknad | Kr 27 600 |
4.11.14 | Mindre fasadeendring (f.eks. bytte av to vinduer) | Per søknad | Kr 8 250 |
Bruksendring eller vesentlig utvidelse eller vesentlig endring av tidligere drift av tiltak som nevnt i pbl § 20-1 a
Grunngebyr og registreringsgebyr kommer i tillegg.
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 d | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
4.11.15 |
Bruksendring til boligformål |
Per søknad | Kr 41 450 |
4.11.16 | Bruksendring mv. til annet formål | Per søknad | Kr 48 350 |
4.11.17 | Bruksendring innenfor eksisterende bolig inntil to rom | Per søknad | Kr 13 800 |
Rivning av tiltak som nevnt i pbl § 20-1 a
Grunngebyr og registreringsgebyr kommer i tillegg.
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 e | Betales | Under 100m2 | Over 100m2 | |
---|---|---|---|---|
4.11.18 |
Rivning mv. av bygg, konstruksjon, anlegg med kulturminneinteresse |
Per tiltak | Kr 27 650 | Kr 34 500 |
4.11.19 | Rivning mv. av bygg, konstruksjoner og anlegg uten kulturminneinteresse | Per tiltak | Kr 13 800 | Kr 20 700 |
Oppføring, endring eller reparasjon av bygningstekniske installasjoner
Grunngebyr kommer i tillegg. Registreringsgebyr kan komme i tillegg dersom det er registreringspliktig i matrikkelen.
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 f | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
4.11.20 |
Sanitærinstallasjoner, ventilasjons-/sprinkler-/antenne- /solcelleanlegg, heis og lignende |
Per søknad | Kr 16 600 |
4.11.21 | Skorstein, ildsted og andre enkle tiltak | Per søknad | Kr 3 450 |
Innhegning mot vei, svømmebasseng, dam/brønn og større forstøtningsmurer
Grunngebyr kommer i tillegg. Registreringsgebyr kan komme i tillegg dersom det er registreringspliktig i matrikkelen.
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 a | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
4.11.22 |
Svømmebasseng, dam/brønn og lignende |
Per søknad | Kr 13 800 |
4.11.23 | Større forstøtningsmur og innhegning mot vei | Per time | Kr 1 400 |
Oppdeling eller sammenføyning av bruksenheter i boliger samt annen ombygging som medfører fravikelse av bolig
For eksempel at det blir én boenhet mindre i en bygning. Tiltak etter denne bestemmelsen utløser grunngebyr og registreringsgebyr.
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 g | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
4.11.24 |
Sammenføyning av bruksenheter i bolig mv. |
Per søknad | Kr 8 300 |
4.11.25 | Oppdeling av bruksenheter i bolig mv. | Per ny boenhet | Kr 13 800 |
4.11.26 | Flytting av bærevegg | Per time | Kr 1 400 |
Plassering av skilt- og reklameinnretninger
Hvor nedenstående tiltak inngår i søknad etter kapittel 20 i pbl, skal det ikke kreves separat gebyr. Tiltak etter denne bestemmelsen utløser grunngebyr, men ikke registreringsgebyr.
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 h og i | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
4.11.27 | Skilt | Per søknad | Kr 6 900 |
Vesentlig terrenginngrep
Eksempler på vesentlige terrenginngrep er masseuttak eller utomhusanlegg. Grunngebyr kommer i tillegg.
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 k | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
4.11.28 |
Vesentlige terrenginngrep |
Per søknad | Kr 16 600 |
4.11.29 | Vesentlige terrenginngrep hvor høringsinstans må gi uttalelse | Per søknad | Kr 22 100 |
Anlegg av veg og parkeringsplass
Grunngebyr kommer i tillegg.
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 l | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
4.11.30 |
Anlegg av vei og parkeringsplass |
Per søknad | Kr 8 300 |
(Fra gebyrforskrift 2021)
§4.12 Saksbehandlingsgebyr for tiltak uten krav til ansvarlig foretak
For søknadspliktige tiltak som behandles iht. pbl § 20-1, jf. § 20-4 tiltak som kan forestås av tiltakshaver jf. SAK §§ 3-1 og 3-2, skal det betales gebyr. Grunngebyr og registreringsgebyr kommer i tillegg.
Saksbehandlingsgebyr for tiltak uten krav til ansvarlig foretak, jf pbl § 20-4 | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
4.12.1 |
Enkelt tilbygg inntil 50 m² (SAK10 § 3-1 a) |
Per søknad | Kr 10 350 |
4.12.2 |
Frittliggende bygning inntil 70 m² som ikke skal brukes til beboelse (SAK10 § 3-1 b) |
Per søknad | Kr 10 350 |
4.12.3 |
Bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel eller omvendt innenfor en bruksenhet, jf. SAK § 3-1 c |
Per søknad | Kr 8 300 |
4.12.4 |
Bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel eller omvendt innenfor en bruksenhet med flere enn to rom |
Per søknad | Kr 13 800 |
4.12.5 |
Skilt- og reklameinnretninger etter SAK § 3-1 d |
Per søknad | Kr 6 900 |
4.12.6 |
Alminnelige driftsbygninger i landbruket, jf. SAK § 3-2 |
Per søknad | Kr 11 750 |
4.12.7 |
Midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg som nevnt i § 20-1 første ledd bokstav j og som ikke plasseres for lengre tidsrom enn 2 år (pbl. § 20-4 c) |
Per søknad | Kr 16 550 |
4.12.8 |
Behandlingsgebyr for andre mindre tiltak som etter kommunens skjønn kan forestås av tiltakshaver (pbl. § 20-4 e) |
Per søknad | Kr 11 000 |
(Fra gebyrforskrift 2021)
§4.13 Andre vurderinger
Andre vurderinger | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
4.13.1 |
Tiltak på eksisterende byggverk (fravik fra TEK), pbl § 31-2, 4. ledd |
Per søknad | Kr 11 000 |
4.13.2 |
Godkjenning av foretak som ikke oppfyller kravene til praksis mv. i SAK, pbl § 23-8, jf. SAK § 11-4 |
Per søknad | Kr 3 450 |
4.13.3 |
Godkjenning av selvbygger etter SAK 10, jf. § 6-8 |
Per søknad | Kr 2 050 |
(Fra gebyrforskrift 2021)
§4.14 Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest
Midlertidig brukstillatelse utløser grunngebyr.
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
4.14.1 |
Anmodning om ferdigattest omfattes av allerede gitt søknadsgebyr for tiltaket og belastes ikke med nytt gebyr |
Inkludert | Kr 0 |
4.14.2 |
For søknad om ferdigattest der det har gått mer enn 5 år siden opprinnelig byggetillatelse ble gitt, eller der kommunen må purre for å få inn ferdigattest |
Per søknad | Kr 8 000 |
4.14.3 |
Midlertidig brukstillatelse |
Per søknad | Kr 6 900 |
(Fra gebyrforskrift 2021)
§4.14 Søknad om utslippstillatelse etter forurensningsloven
Søknad om utslippstillatelse etter forurensningsloven, anlegg inntil 50 PE, inkl. byggetillatelse
Søknad om utslippstillatelse utløser grunngebyr. Behandling av eventuelle dispensasjoner medfører også gebyr etter § 4-11.
Utslippstillatelse jf. forurensningsloven § 22 | |||
---|---|---|---|
Betales | Gebyr | ||
4.15.1 |
Søknad om utslippstillatelse |
Per eiendom | Kr 2 800 |
4.15.2 |
Søknad om utslippstillatelse hvor andre myndigheter må gi uttalelse |
Per eiendom | Kr 2 800 |
4.15.3 |
Endring av utslippstillatelse |
Per eiendom | Kr 2 800 |
4.15.4 |
Fornminneregistrering på eiendommer med spredt avløp |
Per eiendom | Kr 1 400 |
(Fra gebyrforskrift 2021)
§8.1 Situasjonskart i bygge-, dele og seksjoneringssaker
Gebyr for bruk av situasjonskart kreves for alle saker som er nevnt i PBL § 20-1 a-m og seksjoneringssaker.
Situasjonskart | Betales | Gebyr | |
8.1.1 | Nybygg, tilbygg og påbygg (§20-1 a) | Per sak | Kr 1 550 |
8.1.2 |
Fasadeendring, bruksendring, ombygging og rivning av bygg (20-1 c, d, e og g) |
Per sak | Kr 750 |
8.1.3 | Opprettelse av ny grunneiendom, arealoverføring eller seksjonering (§20-1 m samt seksjonering) | Per sak | Kr 750 |
(Fra gebyrforskrift 2021)
Begrepsforklaringer
I tilknytning til byggesaker benyttes ofte ulike begreper. Vi har laget en kort oversikt over de mest brukte begrepene. Ta gjerne kontakt med oss hvis du har spørsmål til disse eller annet.
Tiltak
Det du skal bygge/gjøre
Tiltakshaver
Den som bygger
Ansvarlig foretak
Bedrift/firma som planlegger (prosjekterer) og/eller utfører arbeidet
Kartutsnitt
Kart over eiendommen som kan skrives ut fra våre kartsider
Situasjonskart
Kart fra kommunen over eiendommen med eksisterende godkjent bebyggelse, byggegrenser, vann- og avløpsledninger m.m.
Situasjonsplan
Kart med det planlagte tiltaket tegnet inn
Opprettelse av eiendom
Skille ut tomt
Oppmålingsforretning
Grensepunktene blir merket, nye grenser registreres i eiendomsregisteret og nytt gårds- og bruksnummer tinglyses
Veirett
En veirett gir rett til å bruke en vei eller ferdes over en annens eiendom. Veiretten kan inneholde regler om hvordan veien kan brukes, og kan tinglyses på eiendommen veien går over
Hevd
Ved hevd kan man få rett til å bruke eiendom som er en annens. For eksempel kan man hevde veirett over en annens eiendom eller rett til båtplass. En kan også hevde eiendomsrett. Det er vilkår for hevd. Det første er bruk over lang tid. Bakgrunnen for bruken er ofte at man har hatt rett til det, for eksempel gjennom en muntlig avtale. Hevdsreglene vil da sikre at man kan fortsette å benytte sin rett, selv om avtalen bare var muntlig.
Publisert: 17.01.2017 16.32
Sist endret: 15.12.2020 14.56