Kontaktinformasjon
Sissel Pettersen
Avdelingsleder Plan
Tlf: 481 52 729
E-post: sissel.pettersen@nittedal.kommune.no
Reguleringsplan
Reguleringsplan er et arealplankart med tilhørende bestemmelser som angir bruk, vern og utforming av arealer og fysiske omgivelser. Reguleringsplan kan utarbeides som områderegulering, jf. Plan og bygningsloven (PBL) § 12-2, eller detaljregulering, jf. § 12-3.
Kommunen anbefaler forslagsstiller å ta kontakt på et tidlig tidspunkt. Erfaring viser at prosessen da blir mer effektiv. Sentrale bestemmelser om utarbeidelse og behandling av ulike typer planer, finnes i PBL.
PBL krever at reguleringsplaner skal utarbeides av fagkyndige. Dersom du ønsker å utarbeide planforslag, men ikke innehar relevant kompetanse, kreves det at du kontakter en konsulent som kan dette. Arkitektbedriftene og Rådgivende Ingeniørers forening (RIF) med flere kan gi tips om utøvere.
Er du interessert i å vite mer om planlegging og planprosessen kan du lese mer om dette under om planarbeidet.
Når må jeg regulere?
Det er flere grunner til å utarbeide en reguleringsplan. Det må i utgangspunktet utarbeides detaljreguleringsplan når:
- Det foreligger krav om detaljregulering i overordnede planer
- Tiltaket er ikke i tråd med gjeldende regulering
- Det skal bygges i uregulerte områder
Ta kontakt med planavdelingen dersom du er i tvil om du må detaljregulere, eller du har spørsmål om hva du kan gjøre innenfor en eksisterende reguleringsplan.
Er eiendommen/arealet ikke avsatt til byggeformål i gjeldende kommuneplan må innspillet om endret arealbruk rettes til kommunen gjennom rullering av kommuneplanen.
Hvem kan fremme reguleringsplan?
Private tiltakshavere, organisasjoner og myndigheter har rett til å fremme forslag til detaljregulering. Loven krever imidlertid at det bak en privat detaljregulering står ekspertise som kjenner til lovverk og forvaltningssystem, og planen må oppfylle visse minstekrav til framstilling.
Private forslag må innholdsmessig følge opp hovedtrekk og rammer i kommuneplanens arealdel. Private tiltakshavere kan kontakte planavdelingen, som vil vurdere om tiltaket må detaljreguleres før det kan gjennomføres.
Utarbeidelse av private reguleringsplaner
Her finner du relevant informasjon for utarbeidelse av private reguleringsplaner:
Nittedal kommunes veileder for private planforslag
Relevante lovverk og nasjonale veiledere
Generell informasjon om arealplanlegging
Romerike avfallsforedling - renovasjonsteknisk veileder
Gebyrer
§2.1 Generelt
Etter denne forskriften skal det betales gebyr for følgende elementer iht. lov om planlegging og byggesaksbehandling, Lov 2008-06-27 nr 71 (Plan- og bygningsloven, heretter PBL):
- reguleringsplan PBL kap 12
- planprogram PBL §§ 11-13 og 12-9
- reguleringsendring PBL § 12-14
For planbehandling gjelder følgende betalingsbetingelser:
- Gebyr for planinitiativ, planbehandling, planendring, planprogram eller dispensasjon skal innbetales i forbindelse med første politiske behandling.
- Ved skriftlig tilbaketrekking av en sak og før den legges ut til offentlig ettersyn, skal det betales 50 % av fullt gebyr. Det samme gjelder når en sak må anses som uaktuell som følge av manglende oppfølging av saken fra forslagsstiller.
- Gebyret avspeiler kommunens utgifter knyttet til plansaksbehandling og refunderes ikke selv om saken forkastes eller avvises. For øvrig vises det til kap.1 pkt. 1.4a.
- Det er adgang til justering av gebyr etter søknad. Det må fremmes begrunnelse for ønske om justert gebyr.
(Fra gebyrforskrift 2021)
§2.2 Reguleringsplaner
§2.2 Reguleringsplaner PBL kap. 12
Gjelder forslag til nye planer og planendring som krever ny planprosess. Samlet gebyr blir summen av pkt. 2.2 A tom. E.
2.2 A: Gebyr for oppstartsmøte og planinitiativ | Betales | Gebyr |
Oppstartsmøte | Per søknad | Kr 15 400 |
Politisk behandling av planinitiativ | Per søknad | Kr 15 400 |
2.2.2: Arealgebyr etter planområdets areal | Betales | Gebyr |
---|---|---|
For arealer t.o.m. 3 000 kvm | per søknad | Kr 163 000 |
Tillegg for arealer over 3 000 t.o.m. 10 000 kvm | per kvm | Kr 9 |
Tillegg for arealer over 10 000 kvm | per kvm | Kr 3 |
2.2.3: Bygningsgebyr etter bebyggelsens areal | Betales | Gebyr |
---|---|---|
For bygg t.o.m. 10 000 kvm BRA | per kvm | Kr 22 |
Tillegg for bygg fra 10 001 t.o.m. 20 000 kvm BRA | per kvm | Kr 9 |
Tillegg for bygg utover 20 000 kvm BRA | per kvm | Kr 3 |
Det beregnes bygningsgebyr etter det BRA (inkludert parkering under tak) som planen maksimalt kan utløse iht. bestemmelser, beregnet på bakgrunn av BYA og regulert areal.
Det skal betales gebyr for arealer som ligger både over og under terreng.
Ved regulering for ombygging medregnes byggets totale areal, ved påbygg skal kun ny bebyggelse regnes med.
2.2.4: Tilleggsgebyr
Det kan kreves et tilleggsgebyr pr ekstra medgått time (jf. kap 1.6) dersom:
- Forslagsstiller fremmer endringsforslag (utbyggers ønske) etter formelt mottatt komplett planforslag og før 1.gangsbehandling
- Forslagsstiller fremmer endringsforslag (utbyggers ønske) etter 1.gangsbehandling/offentlig ettersyn som krever ny 1.gangsbehandling
- Kommunen inngår avtale om bundet framdrift
- Digitalisering av plankart og tilpasning av format for innlegging i GIS-database må utføres av kommunen. Minstepris 4 timer, kr 4 180.
2.2 E: Fratrekk for arealer
Følgende forslag til reguleringsformål er fritatt for gebyr:
- Landbruks-, natur og friluftsformål
- Grønnstruktur
- Arealer som ikke kan bebygges og som kommunen av egen interesse eller av andre årsaker ønsker å tillegge planen, f.eks. for å komplettere planen (eks. tilliggende offentlig formål), eller for å rydde opp i uklare forhold omkring eksisterende planer. Veg- og parkeringsareal skal inngå i arealgebyrberegningen.
2.2 F: Gebyr for planer for arealer uten vesentlig bebyggelse | Betales | Gebyr |
---|---|---|
Herunder
|
per plan | Kr 152 400 |
(Fra gebyrforskrift 2021)
§2.3 Endring av plan
§2.3 Endring av plan etter § 12-14, 2. ledd (mindre og små endringer)
2.3 Endring av reguleringsplan PBL § 12-14, 2. ledd | Betales | Gebyr |
---|---|---|
2.3.1 Mindre endringer som behandles som selvstendig sak med egen varsling og høring eksternt | per plan | Kr 58 200 |
2.3.2 Små endringer av formålsgrense, eller endringer som inngår i behandling av delesak eller byggesak, og som varsles og høres sammen med slik sak | per plan | Kr 21 150 |
(Fra gebyrforskrift 2021)
§2.4 Planprogram og konsekvensutredning (KU)
§2.4 Planprogram og konsekvensutredning (KU), PBL §§ 4,1, 12-9 og tilhørende KU-forskrift
2.4 Planprogram og konsekvensutredning (KU) | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
2.4.1 | Behandling av planprogram | per plan | Kr 33 800 |
2.4.2 | KU for tiltak etter sektorlov, ikke knyttet til plan etter PBL | per plan | Kr 33 800 |
(Fra gebyrforskrift 2021)
Utbyggingsavtaler
Utbyggingsavtaler reguleres av kap. 17 i plan- og bygningsloven, og er en frivillig avtale som inngås mellom kommunen og utbygger.
Kommunestyret fattet 18.12.2006 prinsippvedtak om bruk av utbyggingsavtaler i Nittedal kommune.
Prinsippvedtak om bruk av utbygginsavtaler i Nittedal kommune
Aktuelle elementer i en utbyggingsavtale er hva kommunen skal bidra med og hva utbygger skal bidra med. Det skal være forholdsmessighet i partenes bidrag. Avtalen kan regulere hvilke offentlige tiltak og anlegg som skal bygges, hvilken teknisk kvalitet de skal ha, hvem som skal finansiere anleggene og hvem som skal ha ansvar for drift og vedlikehold av ferdigstilt anlegg. Kommunen benytter også utbyggingsavtaler som et virkemiddel for å oppnå boligpolitiske mål.
Publisert: 13.10.2016 13.48
Sist endret: 04.01.2021 09.13