Årets siste vaksinestikk settes i uke 50 – nå kaller vi inn alle innbyggere over 45 år

Alle innbyggere i Nittedal over 65 år, samt helsepersonell skal ha fått tilbudet om en oppfriskningsdose nå. I løpet av desembermånedens første halvdel vil alle disse være vaksinerte etter planen.

I tillegg blir følgende grupper tilbudt oppfriskningsdose fortløpende:

• Alle innbyggere over 18 år med høy risiko for alvorlig sykdom
  • Alle innbyggere over 45 år, uansett risiko
  • Alt helsepersonell, uavhengig av hvor nært de jobber med pasienter
  • Alle innbyggere som er immunsvekket og har fått 3 doser i vaksinasjonsprogrammet fra før

Vi gjør oppmerksom på at det må ha gått minst seks måneder siden du tok andre dose. Du kan velge mellom Pfizer og Moderna.

Planen mot nyttår

Siste vaksinasjonsdag i 2021 er mandag 13. desember. Nittedal kommune vaksinerer dermed ikke i uke 51 eller 52. Vaksinasjonen gjenopptas imidlertid like etter nyttår, nærmere bestemt torsdag 6. januar i 2022.

– Vi får innkalt de aller fleste i de nye målgruppene før jul – så fortsetter vi med de som ikke hadde anledning når vi kommer til januar, sier assisterende kommuneoverlege Gudmund Myhren.

Nittedal kommune har kapasitet til å vaksinere 3.000 personer innen nyttår. Det gjenstår ca. 300 personer med høy risiko for alvorlig sykdom, ca. 700 helsepersonell og ca. 6.000 mennesker i aldersgruppen 45-64 år.

Helt i toppen

Til nå har hele 19.578 innbyggere over 18 år vaksinert seg med én dose, noe som tilsvarer 95 prosent. I tillegg regnes 17.504 nittedøler over 18 år som fullvaksinerte, altså 90.8 prosent.

Vi er helt i toppen når det gjelder hvor mange som har vaksinert seg når vi sammenligner oss med kommuner på vår størrelse. Det viser at våre innbyggere har tillit til at vaksineringen gjennomføres på en god måte og at vaksinen er effektiv beskyttelse mot Covid-19, sier ordfører Inge Solli.

Videre oppfordrer han alle uvaksinerte innbyggere om å takke ja til tilbudet om koronavaksinen.

Hvis det er noen flere som velger å vaksinere seg, så er det med på å beskytte befolkningen enda bedre samtidig som den som tar vaksinen blir beskyttet selv. Noen blir smittet selv om de har vaksinert seg, men da er det liten sjanse for å bli alvorlig syk, avslutter ordføreren.

Publisert: 30.11.2021 08.35