Bistå i egen smittesporing - nå kan du selv registrere din positive hurtigtest

For å lette på arbeidet for smittesporerne i en tid der antall innbyggere med koronasmitte øker, innføres det fra og med mandag 24. januar et system som gjør at du selv kan registrere din positive hurtigtest. Du kan kun registrere for deg selv og for egne barn under 16 år som er bosatt på samme adresse.

Vi oppfordrer alle til å benytte seg av løsningen. Å registrere din positive hurtigtest bidrar som en viktig ressurs i smittebegrensning og datainnsamling.

Slik gjør du det:

1. Klikk på lenken.
  2. Svar på spørsmålene i registreringsskjemaet. Registreringen blir gjort med sikker identifikasjon via BankID, og informasjonen blir sendt direkte til smittesporerne i kommunen. Smitteteamet vil kontakte personer over 65 år.
  3. Du blir bedt om å oppgi nærkontakter. Det er spesielt husstandsmedlemmer og tilsvarende nære du bes registrere som nærkontakter. Ved øvrige nærkontakter holder det at du informerer dem om at du er smittet, slik at de videre kan følge gjeldende regler.
  4. Legg gjerne inn så mye informasjon som mulig i selvregistreringen, f.eks. symptomer og testdato.

Vi ber deg om å ringe oss på koronatelefonen 67177150 hvis du:

• Har underliggende sykdom
  • Jobber i eller har hatt kontakt med helse- og omsorgstjenester de siste 3 dagene før symptomer eller test
  • Har tilknytning til barnehager
  • Har videre spørsmål

Vi gjør oppmerksom på at det fortsatt er nødvendig å ta en bekreftende Covid-19-test hos kommunen med PCR eller hurtigtest tatt av profesjonelle for følgende grupper:

• Barn opp til 16 år
  • Uvaksinerte
  • Personer i risikogruppen
  • Personer som ikke har fått tre doser og trenger koronasertifikat

Test hos kommunen kan bestilles her.

Publisert: 24.01.2022 10.06