Formannskapet i Nittedal kommune behandlet 2. desember 2024 budsjett og økonomiplan 2025-2028.
Budsjett 2025 - Økonomiplan 2025-2028 - Nittedal kommune.pdf
Nittedal kommune Budsjett og økonomiplan 2025-2028 - Kommunedirektørens forslag.pdf
Tilleggsbevilgning til kommunene 2024 og 2025 - effekt for Nittedal kommune.pdf
Vedtak FSK, 02122024, Sak 42-24, Budsjett 2025 - Økonomiplan 2025-2028 - Nittedal kommune.pdf
Formannskapets vedtak:
SAKSPROTOKOLL
Budsjett 2025 - Økonomiplan 2025-2028 - Nittedal kommune
Formannskapet 2023-2027 har behandlet saken i møte 02.12.2024 sak 42/24
Møtebehandling
Representanten Anne Hilde Rækstad (H) fremmet følgende forslag på vegne av H, FrP, V og KrF:
Kommunedirektørens innstilling med følgende endringer/tillegg vedtas:
1. Innledning
Nittedal skal utvikles i tråd med samfunnsmålene i kommuneplanens samfunnsdel slik budsjettgrunnlaget bygger på. Nittedal kommune skal preges av å ta innbyggernes ønsker og behov på alvor. Det innebærer å spille på lag med innbyggere, frivilligheten og næringslivet. Folk skal bestemme mer over eget liv og økonomi. Nittedal skal utvikles med gode bomiljøer, sikre arbeidsplasser, handel og fritidsaktiviteter i hele kommunen. Nittedal skal være et godt sted å bo, et trygt sted å vokse opp, et attraktivt sted å jobbe, et sted for opplevelser og et sted der du får helsetjenester og omsorg.
Vedtakene under og verbalvedtakene i økonomiplan 2024-2027 gir uttrykk for prioriteringer i framtidige saker, budsjett og økonomiplaner. Det skal rapporteres jevnlig på disse til hovedutvalg og formannskap, og danne grunnlag for framtidige budsjett og økonomiplanforslag fra kommunedirektøren. Hovedutvalgene bes følge opp vedtakene og avgjøre prosessuelle og innholdsmessige forhold, og innstiller til formannskap og kommunestyre i tråd med delegeringsreglementet.
2. Lederdrevet omstilling
For å ivareta den økonomiske handleevnen over tid er Nittedal kommune nødt til å gjennomføre en betydelig omstilling av sin virksomhet. I tillegg til å arbeide med å redusere utgiftene slik at vi kan komme i balanse, er det behov for en omfattende tjenesteinnovasjon slik at det også i framtida er godt å leve i Nittedal. Det skal i
gjennomføringen av lederdrevet omstilling utredes og fremmes saker til politisk behandling som handler om nivå på tjenester og hvor vi skal levere tjenester.
2
Vi vil prioritere det viktigste først; liv, helse og oppvekstvilkår. Dette innebærer også forenkling, sammenheng i saksbehandling og mer effektive prosesser. Vi vil gjøre en gjennomgang av hvilke offentlige reguleringer som kan forenkles eller fjernes, med mål om å effektivisere.
Kommunestyret ber kommunedirektøren fortsette omstillingsarbeidet og gi dette høyeste prioritet. Det forutsettes at det utarbeides solide kunnskapsgrunnlag slik at det tas gode beslutninger i tråd med prioriteringene i politiske vedtak.
Digitalisering og konkurranseutsetting av aktiviteter og tjenester gjennomføres for å sikre effektiv drift.
En del av omstillingen innebærer tiltak som sikrer at administrasjonskostnadene går ned. Målsetningen er at administrasjonskostnadene skal ligge under gjennomsnittet av sammenlignbare kommuner.
3. Framtidige investeringer
Helsehus og skolekapasiteten på Rotnes vurderes parallelt og i sammenheng med utbyggingsplanene for Nittedal sentrum. Ved bygging av ny brannstasjon på Kjul må etterbruken av Rådstua vurderes. Det vurderes om rehabilitering av dammer kan utsettes ytterligere.
Det må sees på løsninger der eksisterende bygningsmasse tas i bruk for å samordne og levere tjenester. Vedlikehold av kommunale bygg og eiendommer er viktig i omstillingsfasen, framfor å investere i nye bygg. Det legges fram en sak som gir oversikt over kommunens samlede bygningsmasse, som belyser vedlikeholdsbehov, bruksmuligheter og salg av aktuelle eiendommer.
4. Heldøgns omsorg
Til grunn for utbygging på Døli ligger vedtak fattet i budsjett og økonomiplan for 2024–2027, samt i hovedutvalg for oppvekst og velferd 8/24. Første byggetrinn skal startes opp så snart som mulig. Budsjettrammene justeres i forbindelse med endelig vedtak om dimensjonering og tidslinjen for trinnvis utbygging.
5. Skole og barnehage
I utviklingen av nittedalsskolen skal den pedagogiske grunnbemanningen prioriteres.
Arbeidet med å samordne tilbudet for elever som faller utenfor det ordinære skoleløpet må fortsette. Kommunedirektøren bes videreføre arbeidet med å se på hvordan de ulike forsterkede tilbudene på ulike skoler kan ivaretas samlet i kommunen, eksempelvis på en felles alternativ opplæringsarena eller forsterket skole.
Kommunedirektøren bes legge fram en sak som vurderer fleksibelt barnehageopptak med ett telletidspunkt mer enn i dag.
6. Idrettsstøtte
Det avsettes investeringsstøtte til idretten med kr. 500 000,- i 2025. Investeringsstøtte innarbeides i økonomiplanperioden for å bidra til mer forutsigbarhet for idretten i et flerårig perspektiv i tråd med verbalpunkt 3.4 i BØP 2024-2027.
Det avsettes kr. 50 000,- i 2025 til å følge opp friluftslivets år i form av tiltaksmidler til varige tiltak for å fremme bedre ferdsel for alle og nærfriluftsliv. Utplassering av treningsapparater, benker og stimerking er eksempler på folkehelsetiltak som kan gjennomføres i samarbeid med velforeninger, borettslag og frivillige organisasjoner.
Økte kostnader til idrett og friluftsliv i 2025, i alt kr. 350 000,- finansieres ved bruk av disposisjonsfond. Kr. 279 000,- til driftsstøtte og kr. 200 000,- til investeringsstøtte dekkes innenfor sektorens budsjett, ref. formannskapssak 46/24.
3
7. Samarbeid med private og frivilligheten
Samskaping med private aktører og frivillige organisasjoner skal være en viktig del av kommunens omstillingsarbeid. Dette vil styrke kommunens tjenestetilbud.
8. Næringsutvikling
Det må legges til rette for innovasjon, nyetablering og vekst slik at det skapes flere attraktive arbeidsplasser og et variert arbeidsmarked.
9. Interkommunalt samarbeid
Kommunedirektøren bes se på muligheten for interkommunalt samarbeid der dette kan effektivisere kommunens virksomhet og tjenester.
Kommunedirektøren bes vurdere nytte og kostnad av eksisterende interkommunale samarbeid.
10. Flyktninger
Bosettingskapasiteten for flyktninger skal vurderes helhetlig, inkludert kommunens kostnader utover introduksjonsprogrammet, slik at det er samsvar mellom kommunens økonomiske og faglige kapasitet og antall flyktninger Nittedal vedtar å bosette.
11. Gebyrer
Arbeidet med å innføre reell selvkost på alle kommunale gebyrer, slik at man ikke betaler mer enn den faktiske kostnaden for å behandle en sak innenfor sakskategorien fortsetter.
Representanten Hanne Børrestuen (Ap) fremmet følgende budsjettprioriteringer: Forslag med økonomisk konsekvens, verbalforslag kommer senere (med forbehold om noen justeringer etter medlemsmøte 4.desember).
Det er krevende tider, kommuneøkonomien og velferden er under press. Nittedal Arbeiderparti anerkjenner Kommunedirektørens budsjettforslag som et budsjett som skal sikre en bærekraftig økonomi slik at vi fortsatt kan gi innbyggerne våre gode tjenester og gode lokalsamfunn å leve i.
Det er likevel viktig for oss å gjøre noen endringer og prioriteringer som gjør budsjettet mer målrettet, særlig knyttet til folkehelse og forebyggende arbeid blant barn og unge og sårbare grupper
Vi foreslår derfor:
- Styrke forebyggende ungdomsarbeid i Nittedal gjennom samarbeid mellom ressurser i Nittedal Ung og andre lavterskeltilbud som Wonderlan. Fokus på unges behov innen psykisk helse, forebygging av rus og utenforskap samt støtte overgang til arbeid og utdanning (500 000)
- Styrke biblioteket med 0,5 årsverk pluss styrke innkjøp av bøker og materiell (700 000)
- Styrke ressursene innen miljø med 0,5 stilling (600 000)
- Sikre nødvendig drift- og investeringsstøtte til idretten. Idretten er en av våre viktigste inkluderingsarenaer også for å fremme folkehelse. Våre idretts- og nærmiljøanlegg er tilgjengelig for alle takket være utrettelig frivillig innsats. (2 mill)
- Reversere kutt i åpningstiden i barnehagene gjennom tiltak for økt bemanning ( 5 mill)
Hvordan skal vi dekke det inn?
1) Kommunedirektøren følger i sitt forslag opp flertallets vedtak om å redusere kommunens inntekter fra eiendomsskatten. Vi er enig i at vi skal holde skatter og avgifter så lave som mulig, men tida er ikke inne for å redusere kommunens inntekter. Vi mener derfor at inntektene fra eiendomsskatten ikke skal reduseres i denne økonomiplanperioden. Vi vil imidlertid beholde bunnfradraget på 1,3 for å sikre en best mulig sosial profil. (3,5 mill pr år)
2) Redusere stillingsressurser i politisk ledelse. Gitt en tid hvor det varsles kutt og mulig nedbemanning i kommunale tjenester er det naturlig også å se på ressurser og arbeidsdeling i politisk ledelse. Med utgangspunkt i dagens situasjon bør stillingsressurser reduseres fra 2 heltidspolitikere til 1,5. Varaordførerstilling reduseres til halv stilling, dvs som tilsier 40 pst av ordførers godtgjøring
3) Videre har vår regjering nettopp bevilget en styrking av rammene til kommunene. For Nittedal utgjør det ca 20 mill kroner ekstra årlig på varig basis. Dette er et kjærkommet tilskudd for å begrense kutt i velferd samt redusere bruk av våre egne sparepenger. Vi støtter derfor at mesteparten av disse midlene settes på fond, men at vi følger regjeringens intensjon om å styrke velferden i kommunene. Derfor brukes 5 mill av disse til styrking av bemanning i barnehagene.
Avtale om statsbudsjettet 1.des 2024
Statsbudsjettet for 2025 gir oss ytterligere 5 mill kroner, som fortrinnsvis skal gå til styrking av bemanning i Sfo og barnehage. Dette gir oss ytterligere handlingsrom for satsing på barnehage, og forutsetter at midlene brukes etter intensjonen.
Eiendomsskatt:
Eiendomsskattens satser økes fra 0,21 % til 0,31 %, samt at bunnfradraget økes til 1 400 000. Dette vil gi en økt inntekt på rundt 18 700 000 kroner ifølge kommunens utregninger.
Satsing skole:
Øke lærertetthet/laget rundt.
Legge til rette for en mer praktisk og fysisk aktiv skolehverdag. Dette innebærer anskaffelse av utstyr til lek og utforsking inne og ute.
Strategi dokument for langsiktig arbeid med langsiktig arbeid med forebygging av psykisk uhelse, rus, vold (både i og utenfor nære relasjoner) og utenforskap. Gode, uorganiserte fritidstilbud til ungdom er en del av forebyggingsarbeidet.
Vaksinering mot meningokokk av unge innbyggere imellom 16-19 års alder i regi av kommunen. Dette er både sosialt og helsemessig. Tiltaket vil koste rundt i underkant av 100 000,-
Generelt:
Reduksjon folkevalgtgodtgjørelse. Som resten av kommunen må politikere bidra med sine innsparinger. Vi foreslår reduksjon av varaordfører stillingen til 50%, samt at de folkevalgtes godtgjørelse senkes med 10%. Det kuttes også slik at det ikke er bespisning på folkevalgt møter. Dette gir en innspares i overkant av 700 000.
Øke antall utvalg. Det har med et utvalg for både helse og oppvekst, blitt et utvalg som står for 2%3 av budsjettet til kommunen. Dette er i tillegg to store fagområder som krever god og inngående kunnskap fra utvalgsmedlemmer. Dette er ikke mulig å oppnå i dagens struktur og det er derfor behov for at disse to utvalgene deles opp slik at strukturen blir som tidligere. Et slikt tiltak vil koste rundt 400.000 ifølge kommunens utregninger.
Verbaler:
Skole:
- Svømmeopplæring skal gis på alle trinn i grunnskolen.
- Nittedal kommune innfører minst 50% lek i første trinn, slik andre kommuner har gjort.
- Skolene i Nittedal avvikler Udir sin kartleggingsprøve for første trinn. Første trinn skal være det var ment å være; et overgangsår til skole med fokus på lek og sosial læring.
- Ipad for 1. til 3.trinn fases ut og erstattes med ett klassesett pc eller nettbrett per trinn.
- Legge til rette for svømmeundervisning i grunnskolen hvert år.
- Det skal utvikles en «hvitliste» av godkjente nettsider elevene kan få tilgang til på skole-pc’ene i stedet for svartelister og filtre som forsøker å sile ut uønskede sider.
Generelt:
- Det innføres kjøpsforbud mot alle varer fra Israel.
- Nittedal kommune jobber aktivt mot Statens vegvesen for å i første omgang få laget et fotgjengerfelt over riksveien ved bussholdeplassen overfor rådhuset.
Ordfører Rune Winum fremmet forslaget i tilleggsnotatet fra kommunedirektøren:
Stortingets tilleggsbevilgning på 20,051 mill. kroner innarbeides i budsjett og økonomiplanen med å øke kommunens rammetilskudd og redusere bruk av disposisjonsfond tilsvarende, forutsatt at det blir vedtatt i Stortinget.
Votering
Kommunedirektørens opprinnelige innstilling ble enstemmig vedtatt. Kommunedirektørens tilleggsinnstilling ble vedtatt med 11 mot 2 stemmer (Sp og INP).
Forslaget fra Sosialistisk Venstreparti ble forkastet med 12 mot 1 stemme (SV).
Forslaget fra Arbeiderpartiet ble forkastet med 11 mot 2 stemmer (Ap).
Forslaget fra H, FrP, V og KrF ble vedtatt med 8 mot 5 stemmer (Ap, SV, Sp og INP).
Formannskapets innstilling
6
Kommunedirektørens reviderte innstilling med følgende endringer/tillegg:
1. Innledning
Nittedal skal utvikles i tråd med samfunnsmålene i kommuneplanens samfunnsdel slik budsjettgrunnlaget bygger på. Nittedal kommune skal preges av å ta innbyggernes ønsker og behov på alvor. Det innebærer å spille på lag med innbyggere, frivilligheten og næringslivet. Folk skal bestemme mer over eget liv og økonomi. Nittedal skal utvikles med gode bomiljøer, sikre arbeidsplasser, handel og fritidsaktiviteter i hele kommunen. Nittedal skal være et godt sted å bo, et trygt sted å vokse opp, et attraktivt sted å jobbe, et sted for opplevelser og et sted der du får helsetjenester og omsorg.
Vedtakene under og verbalvedtakene i økonomiplan 2024-2027 gir uttrykk for prioriteringer i framtidige saker, budsjett og økonomiplaner. Det skal rapporteres jevnlig på disse til hovedutvalg og formannskap, og danne grunnlag for framtidige budsjett og økonomiplanforslag fra kommunedirektøren. Hovedutvalgene bes følge opp vedtakene og avgjøre prosessuelle og innholdsmessige forhold, og innstiller til formannskap og kommunestyre i tråd med delegeringsreglementet.
2. Lederdrevet omstilling
For å ivareta den økonomiske handleevnen over tid er Nittedal kommune nødt til å gjennomføre en betydelig omstilling av sin virksomhet. I tillegg til å arbeide med å redusere utgiftene slik at vi kan komme i balanse, er det behov for en omfattende tjenesteinnovasjon slik at det også i framtida er godt å leve i Nittedal. Det skal i gjennomføringen av lederdrevet omstilling utredes og fremmes saker til politisk behandling som handler om nivå på tjenester og hvor vi skal levere tjenester.
Vi vil prioritere det viktigste først; liv, helse og oppvekstvilkår. Dette innebærer også forenkling, sammenheng i saksbehandling og mer effektive prosesser. Vi vil gjøre en gjennomgang av hvilke offentlige reguleringer som kan forenkles eller fjernes, med mål om å effektivisere.
Kommunestyret ber kommunedirektøren fortsette omstillingsarbeidet og gi dette høyeste prioritet. Det forutsettes at det utarbeides solide kunnskapsgrunnlag slik at det tas gode beslutninger i tråd med prioriteringene i politiske vedtak.
Digitalisering og konkurranseutsetting av aktiviteter og tjenester gjennomføres for å sikre effektiv drift.
En del av omstillingen innebærer tiltak som sikrer at administrasjonskostnadene går ned. Målsetningen er at administrasjonskostnadene skal ligge under gjennomsnittet av sammenlignbare kommuner.
3. Framtidige investeringer
Helsehus og skolekapasiteten på Rotnes vurderes parallelt og i sammenheng med utbyggingsplanene for Nittedal sentrum. Ved bygging av ny brannstasjon på Kjul må etterbruken av Rådstua vurderes. Det vurderes om rehabilitering av dammer kan utsettes ytterligere.
Det må sees på løsninger der eksisterende bygningsmasse tas i bruk for å samordne og levere tjenester. Vedlikehold av kommunale bygg og eiendommer er viktig i omstillingsfasen, framfor å investere i nye bygg. Det legges fram en sak som gir oversikt over kommunens samlede bygningsmasse, som belyser vedlikeholdsbehov, bruksmuligheter og salg av aktuelle eiendommer.
4. Heldøgns omsorg
Til grunn for utbygging på Døli ligger vedtak fattet i budsjett og økonomiplan for 2024–2027, samt i hovedutvalg for oppvekst og velferd 8/24. Første byggetrinn skal startes
opp så snart som mulig. Budsjettrammene justeres i forbindelse med endelig vedtak om dimensjonering og tidslinjen for trinnvis utbygging.
7
5. Skole og barnehage
I utviklingen av nittedalsskolen skal den pedagogiske grunnbemanningen prioriteres.
Arbeidet med å samordne tilbudet for elever som faller utenfor det ordinære skoleløpet må fortsette. Kommunedirektøren bes videreføre arbeidet med å se på hvordan de ulike forsterkede tilbudene på ulike skoler kan ivaretas samlet i kommunen, eksempelvis på en felles alternativ opplæringsarena eller forsterket skole.
Kommunedirektøren bes legge fram en sak som vurderer fleksibelt barnehageopptak med ett telletidspunkt mer enn i dag.
6. Idrettsstøtte
Det avsettes investeringsstøtte til idretten med kr. 500 000,- i 2025. Investeringsstøtte innarbeides i økonomiplanperioden for å bidra til mer forutsigbarhet for idretten i et flerårig perspektiv i tråd med verbalpunkt 3.4 i BØP 2024-2027.
Det avsettes kr. 50 000,- i 2025 til å følge opp friluftslivets år i form av tiltaksmidler til varige tiltak for å fremme bedre ferdsel for alle og nærfriluftsliv. Utplassering av treningsapparater, benker og stimerking er eksempler på folkehelsetiltak som kan gjennomføres i samarbeid med velforeninger, borettslag og frivillige organisasjoner.
Økte kostnader til idrett og friluftsliv i 2025, i alt kr. 350 000,- finansieres ved bruk av disposisjonsfond. Kr. 279 000,- til driftsstøtte og kr. 200 000,- til investeringsstøtte dekkes innenfor sektorens budsjett, ref. formannskapssak 46/24.
7. Samarbeid med private og frivilligheten
Samskaping med private aktører og frivillige organisasjoner skal være en viktig del av kommunens omstillingsarbeid. Dette vil styrke kommunens tjenestetilbud.
8. Næringsutvikling
Det må legges til rette for innovasjon, nyetablering og vekst slik at det skapes flere attraktive arbeidsplasser og et variert arbeidsmarked.
9. Interkommunalt samarbeid
Kommunedirektøren bes se på muligheten for interkommunalt samarbeid der dette kan effektivisere kommunens virksomhet og tjenester.
Kommunedirektøren bes vurdere nytte og kostnad av eksisterende interkommunale samarbeid.
10. Flyktninger
Bosettingskapasiteten for flyktninger skal vurderes helhetlig, inkludert kommunens kostnader utover introduksjonsprogrammet, slik at det er samsvar mellom kommunens økonomiske og faglige kapasitet og antall flyktninger Nittedal vedtar å bosette.
11. Gebyrer
Arbeidet med å innføre reell selvkost på alle kommunale gebyrer, slik at man ikke betaler mer enn den faktiske kostnaden for å behandle en sak innenfor sakskategorien fortsetter.
Publisert: 03.12.2024 10.54
Sist endret: 03.12.2024 13.43