Korona i Nittedal - status og tilskuddsordning 27. april

Smittetrenden er stadig fallende i Nittedal kommune. Den siste uka har vi registrert 9 smittetilfeller, sammenlignet med 14 smittetilfeller de foregående 14 dagene. Dermed er vi nå på ca. 92 smittede per 100.000 innbyggere de siste to ukene.

For første gang i år har vi hatt 0 smittede tre dager på rad.

- Det er gledelig at vi har kommet under 100 smittetilfeller per 100.000 innbyggere de siste 14 dagene og at trenden er synkende. Nå gjelder det å holde mobiliteten med nabokommunene nede slik at vi ikke importerer ny smitte. Den forsiktige åpningen er i gang, men det må skje trinnvis for å unngå økning av smitten igjen, sier ordfører Inge Solli.

Alderssammensetningen viser at ingen i barneskole- eller ungdomsskolealder har blitt smittet de siste to ukene.

De siste sju dagene har det blitt utført 416 tester på teststasjonen i Nittedal.

Smittetallene og antall tester oppdateres daglig her

Tilskuddsordning

Vi minner om at alle næringsvirksomheter i Nittedal kommune som er hardt rammet av smitteverntiltak kan søke om driftsstøtte innen 3 mai. Eksempler på kostnader som det kan søkes kompensasjon for er uunngåelige faste kostnader som følge av nedstengning eller restriksjoner, merkostnader som følge av smitteverntiltak, tilskudd for omsetningssvikt og tap som følge av destruering av varebeholdning.

- Det er godt at vi har mulighet til å støtte det lokale næringslivet. Jeg vil derfor oppfordre nittedalsbedrifter som er rammet av smitteverntiltakene til å søke om støtte innen fristen, avslutter ordfører Inge Solli.

Les mer om tilskuddsordningen her.

Publisert: 27.04.2021 12.33