Nytt ungdomsråd - søk nå

Er du mellom 15 og 19 år og vil gjøre en forskjell for ungdom i Nittedal kommune? Vi trenger ni ungdommer til vårt nye ungdomsråd - søk om å bli medlem!

Søknadsfristen er onsdag 15. september 2021. Rådet sitter i to år, fram til september 2023.

Ungdomsrådet møtes 5-6 ganger hvert år, kl. 17:30-20:30 på Nittedal rådhus. På forhånd får medlemmene tilsendt de sakene som skal behandles.

I tillegg til ni faste medlemmer, skal det være tre varamedlemmer.

Det er forventet at du har forberedt deg ved å lese sakene og skrive ned meningene dine før du kommer. Noen ganger vil den som har skrevet saken komme for å presentere den.

Ungdomsrådets oppgave er så å diskutere om de er enige i det som er skrevet, om saken har feil eller mangler, og hva politikerne burde gjøre med den.

Ungdomsrådet skal få mulighet til å behandle alle saker som angår ungdom, og velger selv om saken skal behandles eller ikke.

Ungdomsrådet kan også ta opp saker på eget initiativ. Det viktigste er at dere skal fremme ungdoms interesser, og bidra til at Nittedal blir et enda bedre sted å være ungdom.

Ungdomsrådet velger selv en leder og en nestleder. Lederens oppgave er å lede rådsmøtene. Nestleder overtar dersom leder er syk eller av andre grunner ikke kan delta.

Rådet får støtte og praktisk bistand av en koordinator/sekretær som er ansatt på rådhuset.

Medlemmene i ungdomsrådet får samme møtegodtgjørelse som medlemmene i de andre rådene, som i 2021 er kr. 990,- pr møte. Beløpet reguleres hvert år.

Dine oppgaver som medlem i ungdomsrådet er:

• Stille forberedt på møtene
  • Tenke på hva som vil være det beste for alle ungdommer i Nittedal
  • Dele dine meninger og idéer med de andre rådsmedlemmene

Hvem kan bli medlem i ungdomsrådet?

• Alle som er født mellom 15.9.2002 og 31.12.2006 (du kan ikke ha fylt 19 år på valgtidspunktet)
  • Du må være folkeregistert i Nittedal, eller ha annen sterk tilknytning hit
  • Du trenger ikke gå på ungdomsskole eller videregående skole for å være medlem i rådet

Hvorfor bli medlem?

• Du får bidra til at det blir enda bedre å være ungdom i Nittedal
  • Du får møtegodtgjørelse for hvert møte
  • Du lærer om hvordan politikk fungerer og får påvirke viktige saker
  • Du får en interessant erfaring som du kan sette på CV-en din!

Skriv en søknad hvor du forteller litt om deg selv og hvorfor nettopp du burde være en del av ungdomsrådet.

I søknaden må du også ha med fødselsdato, bostedsadresse, telefonnummer og e-postadresse.

Send søknaden til anja.brotnow@nittedal.kommune.no innen kl. 23:59 onsdag 15. september. Ved behov vil det bli gjennomført intervjuer.

Har du spørsmål? Kontakt gjerne Anja Ø. Brotnow på telefon/sms 930 80 772 eller e-post anja.brotnow@nittedal.kommune.no

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) har laget en veileder om ungdomsråd. Du finner den ved å klikke på knappen under.

Veileder om ungdomsråd

Publisert: 17.08.2021 11.44