Ras på Hagan - store deler av Nittedal uten vann

Kommunen setter krisestab etter ras - ber folk koke vannet

Har du spørsmål eller noe du ønsker å melde inn så ta kontakt med sentralbordet på telefon 6705900 mellom 8:00 og 15:30. Viktige henvendelser utenfor disse tidene rettes til Nittedal legevakt på telefon 67071500.

Hva bør du gjøre når du får kokevarsel fra kommunen?

15.00 VIKTIG OPPDATERING - RASOMRÅDET EVAKUERES

Rasområdet på Li evakueres

Politiet har i samråd med geologer besluttet at området rundt rasstedet på Li skal evakueres. Evakueringen gjelder adresser innenfor en sirkel på 100 meter fra raskanten. Årsaken til evakueringen er fare for ytterligere ras og skred på stedet.

Evakueringen gjelder fra kl 17.00. Etter dette klokkeslettet er det forbudt å komme inn til adressene innenfor det evakuerte området. Området blir sperret av med gjerder og vakter.

I forbindelse med evakuering er det viktig at du forlater huset låst og sikret. Tøm fryseren, ta med nødvendige medisiner og sørg for at huset ellers forlates i sikret tilstand.

Nittedal kommune oppretter evakuerings- og pårørendesenter i Rotnes kirke vis a vis Nittedal rådhus. Om du har mulighet kan du overnatte hos slekt eller venner. I så fall må du gi beskjed til kommunen, slik at vi at alle er evakuert fra rasområdet.

Det blir satt opp busstransport til evakueringssenteret.

Raset er en 40 meter bred utglidning, og 7-8 meter høy. Det kan ifølge geologer som har vurdert området være fare for ytterligere skred og ras. Geologer vil gjøre flere undersøkelser i løpet av dagen og kvelden.

Evakueringen vil gjelde inntil ny beskjed blir gitt.

OPPDATERT KL 11.53: Rent vant fra tank er koblet til sykehjemmet på Døli. En lignende tank er på vei til sykehjemmet på Skytta. Alle våre brukere blir ivaretatt.
Strømmen er nå så langt vi vet borte fra om lag 20 husstander i Kirkeveien og Birkelundveien. Vi henstiller alle som har mistet strøm, og dermed ikke får kokt vann, om å kjøpe drikkevann på butikken.

OPPDATERT KL 11.14:
Oppdatert varsel for koking av drikkevann: Vi melder om at drikkevannet i Nittedal kan være forurenset på grunn av vannbrudd. Det gjelder alle som er tilknyttet kommual vannforsyning. Vi anbefaler å koke alt vann som brukes til drikke og matlaging.

OPPDATERT  Kl 10.55: Hafslund har gitt beskjed om at de må stenge av strømmen som følge av raset. Dette gjøres for at personell kan komme seg inn i rasområdet. Dette vil medføre strømstans i deler av kommunen.

Mandag morgen har det gått et ras i Hagan i Nittedal.

Det skal ikke være fare for folk og bygninger, ifølge politiet.

Deler av kommunen mangler vann i morgentimene mandag.

Kommunen har nå satt krisestab.

– Det har vært et ras, og deler av kommunen har ikke vann på grunn av denne utglidningen. Vi har satt inn tiltak for nødvann der hvor det er nødvendig, sier ordfører Hilde Thorkildsen.

Vi anbefaler at folk koker vannet.

SMS som har gått ut til befolkningen:
"Vi melder om at drikkevannet i område Skytta, Hagan, Slattum, Kjul, Åneby, Løvstad/Varingskollen og deler av Rotnes, kan være forurenset. Vi anbefaler å koke alt vann som brukes til drikke og matlaging", skriver kommunen i en sms til innbyggerne sine mandag.

Ifølge politiet skal raset ha gått i området Birkelundvegen / Heggeveien, i tettstedet Hagan. Ordføreren sier deler av Hakadal og Slattum-ormådet er uten vann mandag, og venter på nærmere tilbakemelding på om andre områder også er rammet av vannmangel.

Det er tilkalt geolog for å vurdere situasjonen.
– Det er ingen grunn til å tro at det er skade på personer eller bygninger, det har politiet meldt fra om, men utover det har vi ikke helt oversikt, sier Hilde Thorkildsen.

Publisert: 16.09.2019 10.02