Siste mulighet for vaksine i 2023

Er du over 65 år eller har kroniske sykdommer? Siste mulighet til å få vaksine i 2023 mot koronavirus og influensavirus er på rådhuset førstkommende tirsdag mellom kl 10.00 og 15.30.

I disse dager har vaksinekontoret kalt inn de eldste av dere til vaksinasjon, fredag 8. desember og tirsdag 12. desember. Alle andre kan som tidligere også møte uten timebestilling.

Folkehelseinistuttet melder om at antall innleggelser med luftveisinfeksjon er på samme nivå som på samme tid i fjor, men betydelig høyere enn sesongene før pandemien.

Statistikken fra 3. desember viser at det fortsatt er mye koronavirus i omløp og antall innleggelser har vært stabilt de siste ukene. Det blir meldt flere og flere tilfeller av  influensavirus og de skriver at det er godt mulig at hovedtoppen av influensa nås i slutten av desember/begynnelsen av januar.

Statistikken for Nittedal viser at det er 65% av innbyggerne over 65 år som har tatt influensavaksine nå. Dette er noe høyere enn landsgjennomsnittet som folkehelsa meldte den 3. desember, på 61%. 59% av innbyggerne våre over 65 år har tatt koronavaksinen.

Tallene er usikre både for Nittedal og landet på grunn av teknisk ustabilietet, men vi ønsker uansett at flere skal vaksinere seg.

Dersom du er over 65 år eller har kroniske sykdommer har du økt risiko for alvorlig sykdom av virusene, og kommuneoverlegen anbefaler deg sterkt å ta vaksinene.

Om du ikke rekker vaksine neste onsdag, kan du få influensavaksine hos fastlegen din, men disse vaksinerer ikke mot koronavirus.

Beskjeden fra kommuneoverlegen og vaksinasjonskoordinator er samstemt:

Møte opp på vaksinesenteret tirsdag den 12. desember!

Publisert: 10.12.2023 18.29
Sist endret: 10.12.2023 18.37