Status 17. februar - høyeste smittetrykk noen sinne

Nittedal har nå det høyeste smittetrykket siden pandemien brøt ut for et år siden. Akkurat nå har vi 372 positive per 100.000 innbyggere de siste 14 dagene.

Veldig mange av de positive er knyttet til utbruddet av UK-varianten av koronaviruset i Hakadal. Det ser ut til at vi har god kontroll på dette utbruddet nå.

Samtidig har vi utbrudd andre steder. Flere klasser på Slattum skole er satt i karantene etter at elever har testet positivt.

I Snurrefjellet barnehage er også flere barn og voksne smittet. Her er det innført karantene på tre avdelinger.

Det er overveiende sannsynlig at smittetilfellene på skolen og i barnehagen er UK-varianten. Vi har håndtert disse tilfellene som om det var den mer smittsomme engelske varianten hele tiden. Det er derfor grunn til å tro at vi har klart å stoppe smitten veldig tidlig.

En ansatt i hjemmetjenesten i Nittedal kommune har testet positivt, og enheten har satt i verk nødvendige smitteverntiltak.

Samtidig har regjeringen opphevet de regionale tiltakene som ble innført etter utbruddet i Nordre Follo i slutten av januar. Disse tiltakene går ut ved midnatt 17. februar. Nittedal kommune er godt i gang med å revidere den lokale forskriften. Hvordan den vil se ut kommer vi tilbake til i løpet av kort tid, men allerede nå er dette klart:

• Butikksentre får åpne
  • Det blir tillatt å skjenke alkohol til mat

– At nærsentre som Mosenteret får åpne er en stor fordel, sier ordfører Inge Solli.

– Alle de store sentrene på Romerike åpner nå, og ved å åpne sentrene lokalt sørger vi for at folk ikke reiser ut av Nittedal mer enn nødvendig. Det er viktig å begrense mobiliteten og handle lokalt nå, sier han.

– Dessuten vil vi ikke holde lovlig virksomhet stengt lenger enn vi har grunn til. Vi må sørge for at samfunnet fungerer, sier Solli.

Han understreker at åpningen av sentrene er under en klar forutsetning om at smittevernreglene følges.

– Vi har det største smittetrykket noen sinne. For å kunne forsvare å ha sentrene åpne, er det under en helt klar forutsetning om at sentrene og butikkene følger de råd og regler som gjelder. Det er spesielt viktig at det ikke blir ansamlinger av folk i fellesarealene i butikksentrene. Hvis det skjer, kan smitten lett spre seg, sier Solli.

– Vi har vært i kontakt med både Mosenteret og andre forretninger. Smitteverntiltakene er gode, så nå gjelder det at både de næringsdrivende og innbyggerne fortsetter det gode arbeidet med å følge disse reglene, sier han.

Publisert: 17.02.2021 10.51