Vi vil vaksinere alle i Nittedal innen september - men du er nødt til å endre timen selv

I uke 34 mottar Nittedal kommune mange ekstra vaksinedoser. Det betyr at alle som er født i 2003 eller tidligere vil være fullvaksinerte innen september.

– Dette er en veldig god nyhet. Det er viktig å få vaksinert innbyggerne både for den enkelte og for samfunnet, sier ordfører Inge Solli.

For å framskynde timen din må du logge deg på helsenorge.no.

Slik fremskynder du timen:

• Logg deg inn på Helsenorge.no.
  • Trykk på «Timeavtaler»
  • Deretter «Bestill time»
  • Her finner du en oversikt over ledige timer. Din opprinnelige time vil automatisk bli avbestilt når du bestiller en ny.

– Jeg ber alle nittedøler om å benytte seg av tilbudet. Konsekvensen av å åpne samfunnet blir mindre dersom vi oppnår flokkimmunitet, og som fullvaksinert vil symptomene ved koronasykdom bli mildere, fortsetter Solli.

Framover vil vi vaksinere 3 dager i uka med 800 innbyggere hver av dagene.

Vi gjør oppmerksom på at du selv fremskynder vaksinetimen din på helsenorge.no. Vi ber derfor om at så mange så mulig ikke benytter seg av kommunens koronatelefon til dette.

– Dersom du opplever å ikke få booket timen du velger, skyldes det at mange er inne og velger time samtidig. Velg en time som ikke er den første man ser, eller logg inn igjen på et senere tidspunkt, sier kommunelege og vaksineansvarlig Gudmund Noddeland Myhren.

Nittedal kommune vil sende ut SMS til alle som har time, når de har mulighet til å fremskynde. Vi vil også sende påminnelse etter noen dager. Vi har fortsatt ledige timer denne uka.

Hvilken vaksine får jeg? God effekt av å blande Pfizer og Moderna

Du kan bli tilbudt en annen vaksinetype som dose to, enn den du fikk som første dose. Vaksinetypene som blir brukt er både Pfizer og Moderna. Å kombinere vaksinene gir like god eller bedre beskyttelse og medfører ingen større risiko for alvorlige bivirkninger, enn det å få vaksine fra samme produsent.

- Du kan ikke velge vaksinetype selv, og jeg oppfordrer alle til å ta dose to med den vaksinen du blir tilbudt. Dette er en velbrukt kombinasjon av vaksiner, fortsetter Myhren.

For å lese mer om Pfizer og Moderna-vaksinene kan du klikke her.

Her er oversikten over når du kan framskynde vaksinering:

• Fra tirsdag 17. august kan alle som har opprinnelig time 22. september, 23. september og 24. september fremskynde via helsenorge.no
  • Fra torsdag 19. august kan alle som har opprinnelig time 29. september, 30. september og 1. oktober fremskynde via helsenorge.no
  • Fra lørdag 21. august kan alle som har opprinnelig time 6. oktober, 7. oktober og 13. oktober fremskynde via helsenorge.no

Publisert: 17.08.2021 14.35