Lytt

Digitale ferdigheter

Innhold

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

hva forsøkte du å finne?


Nittedalskolen skal bruke digitale verktøy best mulig. Noen ganger lærer elevene best ved bruk av blyant, ved bruk av nål og tråd, ved bruk av fotball og hoppetau, ved bruk av digitale hjelpemidler og på veldig mange andre måter. Dette betyr at elevene noen skoledager bruker sine digitale enheter mye og at de andre dager ikke bruker dem i det hele tatt. Målet er ikke mest mulig bruk - målet er best mulig bruk.

Digitale hjelpemidler brukes fordi vi ser at elevene da kan lære raskere, få mer tilpassede oppgaver og tettere oppfølging, og vi ser at det gir større motivasjon for læring. Dette støttes av forskning, og av skolenes egne erfaringer.

Utstyr

Alle elever har sin egen digitale enhet. Elevene på 1.-4. trinn bruker iPad som læringsbrett. Erfaring fra andre kommuner og andre land tilsier at den enkle, intuitive måten å bruke en iPad på gjør den til et fint hjelpemiddel for de yngste elevene, mens PC er et egnet verktøy for litt eldre elever som skal drive produksjon av tekst, bilder og video. Elevene på 5.-10. trinn fikk nye PC ved skolestart høsten 2023.

Programmer

Fra skolestart høsten 2024 får nittedalsskolen tilgang til mer enn 40 læreverk og pedagogiske programmer innenfor samme kostandsramme som dagens lisensbaserte løsning. Dette betyr at det blir lettere for læreren å tilpasse til det enkelte tema man jobber med, og til den enkelte elevs behov.

Hvorfor brukes digitale hjelpemidler mer i skolen?

Det er gjort betydelig forskning i mange land som viser at digitale ressurser vil heve kvaliteten på elevenes læring – hvis de blir brukt riktig. I tillegg vet vi at våre elever skal bli en del av et samfunn hvor gode digitale ferdigheter er en forutsetning for å lykkes og trives. Dette gjelder i arbeidslivet, men også i den private sfære. Dette har ført til at de aller fleste land har satset mye på å tilrettelegge for å heve elevenes digitale ferdigheter, og det har ført til at dette har blitt sterkere vektlagt i hver læreplan her i Norge. Læreplanen legger grunnlaget for alt som skjer i skolene og oppdateres ca. hvert 10-15 år.

I 2020 kom den nye læreplanen som alle skoler i Norge baserer sin undervisning på. Mer informasjon om denne finner du her: Læreplanverket (udir.no)

I læreplanen er det definert fem grunnleggende ferdigheter som elevene trenger for å mestre sitt liv:

  • Digitale ferdigheter
  • Muntlige ferdigheter
  • Lesing
  • Regning
  • Skriving

Læreplanen er utviklet på bakgrunn av all tilgjengelig forskning og erfaring, og her er digitale ferdigheter likestilt med det å kunne skrive og lese.

Får lærere god nok opplæring i bruk av digitale verktøy?

Digital kompetanse er et satsningsområde for nittedalsskolen, og alle skoler prioriterer tid til å kompetanseheve egne lærere. Det blir avholdt en felles planleggingsdag for lærerne ved skolestart august 2024. Her vil bruk av KI og digital kompetanse for lærere være tema. Skoleåret 23/24 har vi ansatt 2 "Digitalpedagoger" som modellerer og kurser inn i det enkelte klasserom, og etter gode erfaringer fortsetter denne satsningen skoleåret 24/25. Skolenes digitale satsning skal springe ut fra og forsterke det gode arbeidet som gjøres på den enkelte skole, og fra den pedagogiske erfaring og kompetanse skolene og lærerne har.

Foresattes ansvar

Vi ber alle elever om å pass godt på det utstyret de får benytte mens de er elever i Nittedalskolen og vi gjør samtidig alle foresatte oppmerksomme på at de kan bli erstatningspliktige etter skadeerstatningsloven hvis det oppstår skade på utstyret: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1969-06-13-26/KAPITTEL_1#%C2%A71-2

Skolens enheter skal brukes til læring og ikke til underholdning. Elever skal ikke bruke enhetene mens de spiser eller drikker. 

Følgende regler gjelder for alle elever i Nittedalskolen:

  1. Eleven plikter å ta godt vare på alt utstyr hen disponerer
  2. Eleven må snarest mulig melde fra til kontaktlærer ved skade på PC eller Læringsbrett
  3. Ved skade vil skolen innhente ett pristilbud på reparasjon og foresatte kan bli tilsendt faktura.

Hva gjør man hvis iPad eller PC har fått en skade?

Meld fra til kontaktlærer og be eleven levere inn enheten til kontaktlærer. Hvis det er sølt vann, brus eller annen væske inn i iPad eller PC er det viktig at dere skrur den av umiddelbart, deretter tørker dere den så godt det lar seg gjøre. IKKE skru maskinen på, men lever den til kontaktlærer.

Hvilke personopplysninger samles inn om elevene?

For at vi skal ha sikker pålogging og bruk må noen personopplysninger samles inn. Nittedal kommune sørger for at det samles inn minst mulig personopplysninger, at de lagres kortest mulig og at de lagres tryggest mulig. Kommunen vil følge alle gjeldende retningslinjer og vi vil sørge for at alle leverandører også følger opp dette.

Hvordan påvirker AI/KI skolen?

Det siste året har AI/KI (Kunstig Intelligens) utviklet seg voldsomt, og blitt et spennende verktøy - særlig gjennom ChatGPT og lignende verktøy. KI kan være en flott ressurs for læringsarbeidet til den enkelte elev og det kan frigjøre tid for læreren. KI utvikler seg fort og vil påvirke skolen mye i årene som kommer.

Våren 2024 har lærere og elever fått tilgang til en trygg og god KI-basert språkmodell laget spesielt for skole. Dette er en språkmodell som elevene vil lære mye om (og av) i tiden som kommer. 

Hva gjør skolen for å unngå digital mobbing?

Skolene i Nittedal jobber planmessig med å forebygge mobbing og med å sikre god trivsel. Dette gjelder også digitalt. Mobbing/trivsel er et tema på alle trinn og den digitale siden av dette tas opp i klassesamtaler på alle trinn.

Skolene erfarer at digital mobbing som oftest skjer utenfor skoletid, og skolene bruker mye tid på å ordne opp i slike konflikter. Vi ser at det har stor effekt om foresatte involverer seg i sine barns nettbruk, spør hva de gjør på sin telefon og viser interesse for deres digitale hverdag. Barn trenger veiledning og oppfølging for å bli gode, trygge digitale brukere.

Aldersgrensen på de fleste sosiale medier er 13 år og vi oppfordrer alle foresatte til å følge denne grensen. TikTok, Snapchat, Instagram og Zoomerang er eksempler på sosiale medier som har 13 års grense. Vi oppfordrer foresatte til å ta opp temaet til diskusjon på foreldremøter. Skolene ser at sosiale medier bidrar til skjult mobbing og utestenging, men også til usunt kroppsfokus som ofte fører til lav selvfølelse, og i enkelte tilfeller forskjellige typer spiseforstyrrelser. Vi anbefaler foresatte å bruke https://www.barnevakten.no/ som ressurs for å få mer kunnskap om hvordan du skal forholde deg til ulike programmer og apper.

Filtre på nettet på skolen og hjemme

Ja, skolen har gode og oppdaterte filtre. Samtidig er det viktig å vite at slike filtre ikke vil kunne sperre alt uønsket innhold. Det viktigste vi kan gjøre er å lære våre elever god digital kompetanse, slik at de selv tar gode valg. Skolenes filtre vil ikke fungere på hjemmenettet, der er det de regler dere setter hjemme som vil gjelde. Nittedal kommune jobber med å få på plass nye filtre, slik at de også fungerer hjemme hos eleven. Hvis elevene skal ha godt utbytte av hjemmearbeid er det en forutsetning med tilgang til nett.

Gode nettsider for foresatte

Faglig grunnlag

Nittedalskolen baserer sin digitale utvkling på pedagogisk behov og hva som bidrar til elevens læring. Det er gjort mye forskning på digitalisering i skolen og hvilke muligheter og utfordringer dette gir. Denne forskningen har dannet grunnlaget for en strategi skrevet av Regjeringen og KS (Kommunesektorens organisasjon) i samarbeid. Hvis man ønsker mer informasjon om det faglige grunnlaget bak de beslutninger som tas i skolen rundt bruk av digitale verktøy så er dette et godt sted å begynne å lese. I dokumentet er det henvist til en lang rekke forskningsartikler og andre relevante ressurser.

"Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole" finner du på denne lenken:
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/strategi-for-digital-kompetanse-og-infrastruktur-i-barnehage-og-skole/id2972254/?ch=1


Publisert: 06.03.2023 21.51
Sist endret: 06.06.2024 11.48