Om klager på tjenester og vedtak
Hvordan klage?
Kommunen har ingen standardskjema for å klage.
Skal du klage på en tjeneste sender du klagen direkte til den avdelingen du ønsker å klage til eller på. Sender du klage via post må du huske å merke tydelig på konvolutten hvilken avdeling som skal ha klagen.
Skal du klage på et vedtak, sender du klagen til kommunens postmottak.
Tips når du skal skrive en klage
- vær tydelig på hva du klager på (hva du ønsker endret)
- begrunn klagen din
- legg ved dokumentasjon hvis du tror det kan påvirke utfallet av klagen
- klager du på et vedtak, må du ta med saksnummeret
- husk å skrive dato, fullt navn og fødselsnummer
Klagefrist
Når det gjelder helse- og omsorgstjenester er klagefristen fire uker (regnet fra den dagen du mottok kommunens svar).
Hva skjer etter at kommunen mottar klagen?
Vi tar kontakt med deg dersom vi mener at klagen din er berettiget.
Dersom vi avviser klagen din eller vi mener at rettighetene dine er oppfylt, vil vi sende klagen videre til Statsforvalteren.
Har du blitt påført skade?
Om du har blitt påført skade etter behandlingssvikt, kan du ta kontakt med Norsk pasientskadeerstatning for å fremme erstatningskrav.
Nyttige nettsider
Les mer om dine rettigheter til å klage
Aktuelle lover og regelverk
Pasient- og brukerrettighetsloven
Helse- og omsorgstjenesteloven
Spesialisthelsetjenesteloven
Helsepersonelloven
Psykisk helsevernloven
Prioriteringsforskriften
Publisert: 25.10.2018 15.34
Sist endret: 04.04.2022 14.25