Oppmålingsforretning går ut på å klarlegge og beskrive grenser og rettigheter i fast eiendom.
Kontaktinformasjon
Sissel Pettersen
Enhetsleder plan, byggesak og geodata
Tlf: 67 05 90 00
E-post: postmottak@nittedal.kommune.no
Deling av eiendom
Ønsker du å dele eiendommen din (skille ut tomt), må du søke om opprettelse av ny grunneiendom. Ved opprettelse av ny grunneiendom blir det etablert en ny selvstendig eiendom med eget gårds- og bruksnummer.
Opprettelse av ny grunneiendom innebærer to tjenester/prosesser:
- Behandling av søknad om ny grunneiendom (deling)
- Oppmålingsforretning (nye grenser registreres i eiendomsregisteret og nytt bruksnummer tinglyses)
Dersom søknaden avviker fra reguleringsplanen eller kommuneplan, må du også søke om dispensasjon eller endring av reguleringsplan. En dispensasjonssøknad skal grunngis.
Slik søker du om opprettelse av ny grunneiendom
- Bestill nabovarsel
- Send ut nabovarsel. Naboene skal ha kopi av de samme vedleggene du sender til kommunen
- Send søknadsskjema til kommunen.
Du kan sende inn søknad om deling og byggesak samtidig, men for å sikre riktig saksbehandling ønsker vi at du leverer det som to separate søknader.
Vedlegg til søknaden
I tillegg til det ordinære søknadskjemaet må det fylles ut en rekvisisjon om oppmåling også:
Rekvisisjon av oppmålingsforretning
Situasjonskart
Situasjonskartet skal være i målestokk og inneholde:
- Inntegnet ny ønsket grense
- Forslag til plassering av hus og garasje
- Adkomst
- Målsatte grenser
- Avstand fra tiltak til nærliggende egrenser
- Reguleringsplan
- VA-ledninger - knekkpunkter, kummer m.v.
- Eksisterende bygninger
Kart hentes fra Nittedal e-Torg:
Eksempel på situasjonskart for deling av eiendom
Saksbehandlingstid
Saksbehandlingstid for delingssaker er inntil 12 uker fra søknaden er komplett. Dette forutsetter at søknaden er i samsvar med gjeldende reguleringsplan. Saksbehandlingstid for oppmålingsforretning er inntil 16 uker (unntak for saksbehandlingstid - se vinterforskrift).
Klarlegging av eksisterende grenser
Hvis det er uklart hvor en eksisterende grense mellom to eiendommer går, kan grensen klarlegges ved en oppmålingsforretning. Hvis grensemerke(r) for en tidligere oppmålt og koordinatbestemt grense er borte, kan du bestille en ny grensepåvisning.
Send søknad/rekvisisjon om oppmålingsforretning til kommunen. Legg ved kart som viser hvilke grensepunkt som ønskes klarlagt.
Rekvisisjon av oppmålingsforretning
Klarlegging av eksisterende grense skal utføres innen 16 uker (unntak for saksbehandlingstid - se vinterforskrift).
Grensejustering
Endring av grenser mellom to naboeiendommer kan gjøres ved enten en grensejustering eller ved en arealoverføring, avhengig av størrelsen på og verdien av endringen. Mindre endringer kan gjøres ved en grensejustering. Arealet mellom to eiendommer kan økes eller reduseres med inntil 5 prosent, men maksimalt 500 m2.
Eiendommenes verdi kan ikke reduseres eller økes med mer enn folketrygdens grunnbeløp.
Ønsker du større endringer må du søke om arealoverføring – eller fradeling av egen parsell som senere skal sammenslås.
Slik søker du om grensejustering:
Send søknad/rekvisisjon til kommunen
Husk at alle eiere av involverte eiendommer må signere søknadsskjemaet
Legg ved kart som viser ønsket justering av grensen
Rekvisisjon av oppmålingsforretning
Saksbehandlingstid
Saksbehandlingstid for oppmålingsforretning er inntil 16 uker (unntak for saksbehandlingstid - se vinterforskrift).
Arealoverføring
Endring av grenser som ikke kan gjennomføres ved grensejustering, kan arealoverføres. Arealoverføring er på lik linje som deling av eiendom søknadspliktig. Prosedyrene som gjelder for deling, gjelder også ved arealoverføring.
Ved arealoverføring utløses krav om dokumentavgift til staten (2,5% av markedsverdi). Det må følge med dokumentasjon for dokumentavgiftsgrunnlaget i oversendelsen til kommunen.
Det må leveres erklæringer om overdragelse av eiendomsrett og pantefrafall for det aktuelle arealet.
Samme eier
Hvis samme person eier begge de involverte eiendommene er det ikke nødvendig å fylle «Erklæring om arealoverføring». Det påløper derfor heller ikke dokumentavgift på overføringen. Eier må signere på arealoverføringen i protokollen. Saken sendes videre til tinglysing.
Arealoverføring til offentlig veg og bane
Unntaket fra kravet om dokumentavgift til staten er når det er snakk om overføring av areal til offentlig veggrunn eller jernbane. Det må fortsatt gjennomføres en oppmålingsforretning.
Hvordan søke arealoverføring
Send ut nabovarsel. Naboene skal ha kopi av de samme vedleggene du sender til kommunen. Varselet skal kvitteres, og kvitteringen skal sendes inn med søknaden.
Send søknadsskjema til kommunen
Vedlegg til søknaden
- Rekvisisjon av oppmålingsforretning
- Kart som viser ønsket grense (må være målsatt)
- Nabovarsel kvittering
- Nabovarsel gjenpart
- Erklæring om arealoverføring
Saksbehandlingstid
Saksbehandlingstiden etter plan- og bygningsloven er inntil 12 uker fra søknaden er komplett.
Saksbehandlingstiden for oppmålingsforretninger er inntil 16 uker (unntak for saksbehandlingstid - se vinterforskrift).
Sammenslåing av eiendommer
Eiendommer som ligger i samme kommune og har samme eier kan slås sammen.
Det er ikke gebyr for denne tjenesten.
Viktige begrensninger
Eiendommer som slås sammen skal i utgangspunktet utgjøre et sammenhengende areal.
Sammenslåing kan ikke gjennomføres hvis den vil føre til prioritetskollisjon mellom panthavere.
Saksbehandlingstid
Krav om sammenslåing skal behandles innen 6 uker.
Vinterforskriften
Lokal forskrift hjemlet i Matrikkelforskriften § 18 (3), 3 setning, om unntak av tidsfrister i saker som krever oppmålingsforretning:
§ 1 Utsatt tidsfrist for gjennomføring av oppmålingsforretning i vinterhalvåret. Tidsfristen som er fastsatt i Matrikkelforskriften § 18 første ledd løper ikke i perioden 1. november til 30. april.
Gebyr
Se kommunens betalingsregulativ kapittel 3 for deling av eiendom, kapittel 7 for oppmåling og kapittel 12 for dispensasjon for mer informasjon
§3.1 Delesaker - Grunnbeløp
Grunngebyret skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse.
Grunngebyr | Betales | Gebyr | |
3.1 | Søknadspliktige tiltak uten ansvarsrett | Per søknad | Kr 2 000 |
(Fra budsjettvedtak for 2024)
§3.2 Delesaker - Oppretting av eiendommer
Opprettelse av ny grunneiendom, ny anleggseiendom eller nytt jordsameie, eller opprettelse av ny festegrunn for bortfeste som kan gjelder i mer enn 10 år, eller arealoverføring, jf. lov om eigedomsregistrering.
Opprettelse av nye eiendommer og arealoverføringer | Betales | Gebyr | |
3.2.1 | Tillatelse til oppretting av ny eiendom | Per fradelt eiendom | Kr 17 950 |
3.2.2 | Tillatelse til arealoverføring eller tilleggsareal til eksisterende eiendom | Per fradelt areal | Kr 9 000 |
3.2.3 | Tillegg per areal ved flere nye eiendommer/arealoverføring i samme søknad | Per fradelt areal | Kr 1 200 |
(Fra budsjettvedtak for 2024)
§3.3 Delesaker - Tilbaketrekking av søknad
Ved tilbaketrekking av søknad skal tiltakshaver betale for medgått tid kommunen har arbeidet med saken.
Tilbaketrekking av søknad | Betales | Gebyr | |
For sak som avsluttes etter påbegynt saksbehandling, men før vedtak | Per time | Kr 1 600 |
(Fra budsjettvedtak for 2024)
§3.4 Delesaker - Retur av søknad
Ved retur påløper det gebyr. En søknad kan returneres dersom søknaden er manglefull og ikke komplett. Dersom søker ikke har komplett søknad etter første mangelbrev, påløper gebyr for hver mangelbrev som må skrives. Dersom det fremstår som åpenbart for plan- og bygningsmyndighetene at tiltakshaver ikke har de privatrettslige rettigheter søknaden forutsetter, skal søknaden avvises (jfr. PBL § 21-6).
Retur av søknad | Betales | Gebyr |
Utsendelse av mangelbrev fra og med nr. 2 | Per mangelbrev | Kr 2 000 |
Dette gjelder søknader som utarbeides av ansvarlige foretak, og ikke av tiltakshaver |
Mangelbrev blir normalt sendt ut ved en eller flere mangler. Se eksempler under.
Mangler:
- uten nabovarsel
- søknad er sendt inn før nabovarselfrist er gått ut
- manglende situasjonskart
- manglende dispensasjonssøknad
- manglende dokumentasjon av privatrettslige forhold
Listen er ikke uttømmende. Søknaden vurderes returnert i sin helhet dersom den inneholder vesentlige mangler.
(Fra budsjettvedtak for 2024)
§3.5 Delesaker - Andre kostnader
Når deling medfører dispensasjon betales et tillegg per forhold etter kapittel 12.
Når deling medfører mindre reguleringsendring betales et tillegg etter kapittel 2.3.
I tillegg kommer oppmålingsgebyr etter matrikkelloven kapittel 7 og tinglysningsgebyr.
(Fra budsjettvedtak for 2024)
§7.1 Oppmålingsforretning – oppretting av ny eiendom med grensemerking
Gjelder for oppretting av nye eiendommer (grunneiendommer, festegrunner og uteareal til eierseksjoner) med grensemerking og oppmåling i marka.
Oppretting av ny eiendom med grensemerking | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
7.1.1 | Areal 1 - 2 000 m2 | Per eiendom | Kr 33 000 |
7.1.2 | Areal fra 2 001 m2 - 4 000 m2 (2 daa - 4 daa) | Per eiendom | Kr 39 300 |
7.1.3 | Areal fra 4 001 m2 - 6 000 m2 (4 daa – 6 daa) | Per eiendom | Kr 47 600 |
7.1.4 | Areal fra 6 001 m2 - 10 000 m2 (6 daa – 10 daa) | Per eiendom | Kr 52 800 |
7.1.5 | Areal fra 10 001 m2 - 20 000 m2 (10 daa – 20 daa) | Per eiendom | Kr 62 300 |
7.1.6 | Areal fra 20 001 m2 - 40 000 m2 (20 daa – 40 daa) | Per eiendom | Kr 81 600 |
7.1.7 | Areal fra 40 001 m2 - 60 000 m2 (40 daa – 60 daa) | Per eiendom | Kr 108 000 |
7.1.8 | Areal over 60 001 m2 (60 daa) | Per eiendom | Kr 116 400 |
Ved oppretting av flere eiendommer i samme sak, gis det følgende rabatter (ved ulike areal, gis det minst rabatt for de største eiendommene):
- 1.eiendom – fullt gebyr
- 2. til 5.eiendom betales 70 % av gebyret pr eiendom
- 6. til 10.eiendom betales 50 % av gebyret pr eiendom
- Fra 11.eiendom betales 30 % av gebyret pr eiendom
Ved oppretting av tilleggsareal til en eksisterende eiendom gjelder gebyrene i punkt 7.4.
(fra budsjettvedtak for 2024)
§7.2 Oppmålingsforretning – uten oppmøte i marka
Gjelder for oppretting av nye eiendommer (grunneiendommer, festegrunner og uteareal til eierseksjoner) som kan avholdes med kontorforretning, uten merking og oppmåling i marka i henhold til matrikkelloven.
Oppretting av ny eiendom uten målinger i marka - kontorforretning | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
7.2.1 | Grunnbeløp 1 eiendom/1 areal | Per eiendom | Kr 18 900 |
7.2.2 | Tillegg per eiendom/areal | Per eiendom | Kr 1 700 |
(fra budsjettvedtak for 2024)
§7.3 Utsatt oppmålingsforretning
Kommunen kan godkjenne bruk av utsatt oppmålingsforretning hvis det foreligger særlige grunner. Søknad skal grunngis.
Utsatt oppmålingsforretning | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
7.3.1 | Oppretting av ny eiendom uten fullført oppmålingsforretning | Per eiendom | Kr 13 100 |
7.3.2 | Tillegg per eiendom utover 1. eiendom | Per eiendom | Kr 1 700 |
I tillegg kommer gebyr etter pkt. 7.1. Ved behov/krav for målinger i marka ved 1. gangs oppmålingsforretning, betales det i tillegg etter medgått tid i henhold til kap 7.8.
Dersom det må holdes en 3. oppmålingsforretning (ikke ferdig innen 2 år), kommer det tillegg for den siste forretningen, tilsvarende gebyr for 7.4 (etterfaktureres) og det er gebyrene på det aktuelle tidspunktet som gjelder.
(fra budsjettvedtak for 2024)
§7.4 Oppmålingsforretning – grensejustering mellom matrikkelenheter
Det er kun mindre arealer som kan overføres ved grensejustering. Ingen av eiendommene kan økes eller reduseres med mer enn 5 % eller folketrygdens grunnbeløp.
Grensejustering mellom eiendommer | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
7.4.1 | Areal fra 0 - 300 m2 | Per areal | Kr 19 700 |
7.4.2 | Areal 301 - 500 m2 | Per areal | Kr 23 500 |
7.4.3 | Areal >500 m2 - gebyr etter arealene i kap. 7.1 | Per areal | Se 7.1 |
Ved grensejustering i forbindelse med pkt. 7.1 betales kun 30 % grensejusteringsgebyr. Ved justering av flere arealer i samme sak, betales fullt gebyr for det største arealet og deretter 30 % for hver av de følgende justeringene.
(fra budsjettvedtak for 2024)
§7.5 Oppmålingsforretning – arealoverføring mellom eksisterende eiendommer
Areal kan overføres mellom tilgrensende eiendommer uten at arealet blir opprettet som egen eiendom.
Arealoverføring mellom eksisterende eiendommer | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
7.5.1 | Areal fra 0 - 300 m2 | Per areal | Kr 23 500 |
7.5.2 | Areal 301 - 500 m2 | Per areal | Kr 28 000 |
7.5.3 | Areal >500 m2 - gebyr etter kap. 7.1 | Per areal | Se 7.1 |
7.5.4 | Arealoverføring til offentlig vei- og jernbaneformål | Timepris | Se 7.8 |
Ved arealoverføring i forbindelse med pkt. 7.1 betales kun 30 % av arealoverføringsgebyr.
Ved overføring av flere arealer i samme sak, betales fullt gebyr for det største arealet og deretter 30 % for hver av de følgende overføringene.
I tillegg kommer dokumentavgift og tinglysningsgebyr til staten.
(fra budsjettvedtak for 2024)
§7.6 Oppmålingsforretning – grensepåvisning
Grensepåvisning - klarlegging av eksisterende grenser med oppmålingsforretning og merking.
Klarlegging av eksisterende grenser - grenspåvisning | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
7.6.1 | For inntil 2 punkter | Per sak | Kr 15 900 |
7.6.2 | For overskytende grensepunkter | Per punkt | Kr 1 700 |
(fra budsjettvedtak for 2024)
§7.7 Oppmålingsforretning – anleggseiendom
Anleggseiendom | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
7.7.1 | Oppretting av anleggseiendom - grunngebyr | Per eiendom | Kr 19 000 |
7.7.2 | Arealoverføring - grunngebyr | Per areal | Kr 21 200 |
7.7.3 | Grensejustering til anleggseiendom | Per areal | Kr 19 000 |
Ved behov for oppmålingsarbeider eller befaring betales gebyr etter medgått tid etter kap 7.8 i tillegg.
(fra budsjettvedtak for 2024)
§7.8 Timepris for oppmålingstekniske arbeid og matrikulering
For tjenester som ikke er omtalt i regulativet, men som krever behandling etter matrikkelloven gjelder gebyr etter medgått tid. Timesatsen dekker blant annet saksbehandling, støttefunksjoner, administrasjon og matriell. Saker som er fritatt for gebyr er sammenslåing av eiendommer og adressering.
Timepris | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
7.8.1 | For tjenester som ikke faller inn under regulativbestemmmelsene | Per time | Kr 1 600 |
(fra budsjettvedtak for 2024)
§7.9 Saker som ikke fullføres eller trekkes
Gebyr for utført arbeid når saken blir trukket før den er fullført, må avvises, ikke lar seg matrikkelføre eller av andre grunner ikke kan fullføres.
Saker som ikke fullføres | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
7.9.1 | Arbeid avbrutt før matrikulering | Per sak | Se 1.7 |
7.9.2 | Saken kan ikke matrikuleres | Per sak | 80 % gebyr |
7.9.3 | Saken er matrikulert | Per sak | Fullt gebyr |
(fra budsjettvedtak for 2024)
§7.10 Utstedelse av matrikkelbrev
Matrikkelbrev kan kun utstedes i henhold til ML § 30. Endring i satsene og virksomhetstidspunkt reguleres av Kartverket i takt med den årlige kostnadsutviklingen. Prisene på matrikkelbrev følger matrikkelloven og regler gitt av Kartverket.
Matrikkelbrev | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
7.10.1 | Matrikkelbrev og utdrag av matrikkelen som sendes elektronisk | Per eiendom | Kr 175 |
7.10.2 | Matrikkelbrev og utdrag av matrikkelen som er utstedt skriftlig. Gjelder under 10 sider. | Per eiendom | Kr 175 |
7.10.3 | Matrikkelbrev og utdrag av matrikkelen som er utstedt skriftlig. Gjelder for 10 sider eller mer. | Per eiendom | Kr 350 |
(fra budsjettvedtak for 2024)
§7.11 Andre kostnader
Oppretting av ny eiendom/arealoverføring: Saksbehandlingsgebyr etter PBL - kapittel 3, samt tinglysingsgebyr for oppretting og erklæringer kommer i tillegg.
For arealoverføringer må dokumentavgift betales i tillegg.
For uteareal til eierseksjoner kommer gebyr etter kapittel 6 i tillegg.
(fra budsjettvedtak for 2024)
§12 Dispensasjonssøknad
Tiltak som ikke er i overensstemmelse med bestemmelser i lov, forskrift eller plan krever søknad om dispensasjon. Gebyret kommer i tillegg til eventuelle saksbehandlingsgebyr. Ved flere dispensasjonsforhold skal det betales gebyr for dispensasjonen i den høyeste prisklassen pluss tilleggsgebyr per forhold for de øvrige dispensasjonene. Ved søknader som fremmes politisk skal søker få beskjed om dette så tidlig som mulig etter at kommunen har sett at saken kan få et slikt omfang. Det er kommunens skjønn som avgjør om saken skal behandles politisk.
Dispensasjon etter pbl § 19-1 | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
12.1 | Mindre dispensasjon som kan avgjøres administrativt | Per søknad | Kr 8 900 |
12.2 | Større dispensasjon som kan avgjøres administrativt | Per søknad | Kr 16 200 |
12.3 | Tilleggsgebyr per dispensasjonsforhold ut over den første | Per forhold | Kr 4 400 |
12.4 | Tilleggsgebyr for dispensasjoner som krever høring | Per søknad | Kr 4 400 |
12.5 | Dispensasjon som krever politisk behandling | Per søknad | Kr 26 900 |
(Fra gebyrvedtak for 2024)
Søknader og skjemaer
Søknader
Søknad om deling av eiendom (skille ut tomt)
Søknad om klarlegging av eksisterende grenser
Skjemaer
Fullmakt - vedlegg til oppmålingsforretning
Krav om sammenslåing av eiendommer
Publisert: 10.10.2016 10.45
Sist endret: 14.11.2024 10.20