Mål for Storsalen
Lengde: 24.9 meter
Bredde: 15,6 meter
Takhøyde: 12 meter (8 meter under teknisk galleri)
Scenemål: 15,6 x 8,5 meter
Teknisk utstyr i Storsalen
Her kan du lese mer om lyd, lys, AV og scenerigg i vår største sal
Mål for Lillesalen
Lengde: 15,8 meter
Bredde: 8,8 meter
Takhøyde: 6,05 meter
Teknisk utstyr i Lillesalen
Her kan du lese mer om lyd, lys, AV og scenerigg i vår minste sal
Instrumentpark i salene
Flygel Steinway & Sons C-227 (brukes kun i Storsalen)
Piano Steinway & Sons K-132
Piano Essex EUP-123
Elpiano Yamaha CP4 stage
Hammond B3 med pedaler og Leslie-kabinett
Sceneelementer
Hoac sceneplattinger, 64 kvadratmeter med ulik beinlengde og rekkverk
Notestativer
Bison - 50 stk Start fleksible stativer med transporttraller
Bison - 1 stk Master dirigentpult
Andre hjelpemidler
Medsyn og medhørsel i garderobene, slik at man kan følge med på det som skjer på scenen.
Teleslynge i begge salene. NB! Når amfiet benyttes i Storsalen, fungerer teleslyngen optimalt på de seks første radene. Alle som har behov for teleslynge, oppfordres til å kjøpe billett på disse radene
Akustikken
God og fleksibel akustikk har vært svært høyt prioritert i Kulturverket Flammen. Akustiker Magne Skålevik i Brekke & Strand Akustikk har vært sterkt involvert i hele byggeprosessen og hatt avgjørende innflytelse på alt fra utforming av salene til valg av veggpaneler og stoler og ikke minst i akustikksystemvalget i Storsalen.Akustiker Magne Skålevik er utdannet innen musikk og akustikk fra Hamar Lærerhøgskole og Universitetet i Trondheim. Han har jobbet som seniorrådgiver og fagansvarlig innen byggakustikk i Brekke & Strand Akustikk siden 2005. Blant Magnes referanseprosjekter finner vi Oslo Konserthus, Kilden i Kristiansand og Grieghallen i Bergen.
Dansk og banebrytende
Det å finne én akustikk som passer alle, er ikke mulig. Lydsvake grupper som kor og strykere har helt andre preferanser enn et korps eller et hardrockband.
Målsetningen har hele tiden vært å kunne tilby begge ytterpunktene gode lydforhold i Storsalen, og derfor var tanken om et fleksibelt akustikksystem nærliggende.
Det betyr at salen i utgangspunktet skal gi mest mulig etterklang, mens man kan dempe ved bruk av akustikksystem kombinert med scenetekstiler.
Valget falt på den danske oppfinnelsen aQflex. Teknologien er patentert av Niels Werner Adelman-Larsen i det danske firmaet Flex Acoustics, og systemet produseres og leveres av det tyske teaterteknikk-selskapet Gerriets GmbH. Systemet består av svarte, oppblåsbare pølseformede plastmembraner, som henger ned fra taket. Ved å blåse luft inn i dem, kan man variere etterklangstid, samt bass og mellomfrekvensakustikk.
Først i Norge
aQflex er innkjøpt av store konserthus i Asia og Europa, og en større, mobil variant (aQtube) ble blant annet brukt under Eurovision Song Contest-finalen i København i 2014.
Kulturverket Flammen er imidlertid det første norske kulturhuset som installerer dette systemet.
I sin basisversjon har aQflex-systemet to innstillinger, dvs enten 100% effekt (ON) eller 0% effekt (OFF). Storsalen i Flammen har følgende tre innstillinger på sitt akustikksystem, og det er iht Magne Skåleviks og leverandør Flex Acoustic' anbefaling:
0% – alle pølsene er tomme for luft (= ingen akustisk effekt, dvs systemet slått av)
33% – hver 3. pølse er fylt med luft
100% - alle pølsene er fylte med luft. (= full akustisk effekt)
Systemet er enkelt i bruk, med tre knapper.
Ekstreme krav
Også bandrom og alle undervisningsrommene i kulturskolen er planlagt og utformet med god akustikk som et kristisk suksesskriterium. Gode arbeidsforhold for elever og lærere i kulturskolen og lydtette rom som muliggjør parallelle aktiviteter uten forstyrrelser har vært den ambisiøse målsettingen. Dette har stilt store krav til alle involverte i byggeprosessen.