Kontaktinformasjon
Nicole Holmeseth-Martin
Leder planavdelingen
Tlf: 40 33 71 08
E-post: nicole.holmeseth-martin@nittedal.kommune.no
Reguleringsplan
Reguleringsplan er et arealplankart med tilhørende bestemmelser som angir bruk, vern og utforming av arealer og fysiske omgivelser. Reguleringsplan kan utarbeides som områderegulering, jf. Plan og bygningsloven (PBL) § 12-2, eller detaljregulering, jf. § 12-3.
Kommunen anbefaler forslagsstiller å ta kontakt på et tidlig tidspunkt. Erfaring viser at prosessen da blir mer effektiv. Sentrale bestemmelser om utarbeidelse og behandling av ulike typer planer, finnes i PBL.
Plan- og bygningslova krever at reguleringsplaner skal utarbeides av fagkyndige. Dersom du ønsker å utarbeide planforslag, men ikke har relevant kompetanse, kreves det at du kontakter en konsulent som kan dette. Arkitektbedriftene og Rådgivende ingeniørers forening (RIF) med flere kan gi tips om utøvere.
Er du interessert i å vite mer om planlegging og planprosessen kan du lese mer om dette under om planarbeidet.
Når må jeg regulere?
Det er flere grunner til å utarbeide en reguleringsplan. Det må i utgangspunktet utarbeides detaljreguleringsplan når:
- det foreligger krav om detaljregulering i overordna planer
- tiltaket ikke er i tråd med gjeldende regulering
- det skal bygges i uregulerte områder
Ta kontakt med planavdelingen dersom du er i tvil om du må detaljregulere, eller du har spørsmål om hva du kan gjøre innenfor en gjeldende reguleringsplan.
Er eiendommen/arealet ikke avsatt til byggeformål i gjeldende kommuneplan må innspillet om endra arealbruk rettes til kommunen gjennom rullering av kommuneplanen.
Hvem kan fremme reguleringsplan?
Private tiltakshavere, organisasjoner og myndigheter har rett til å fremme forslag til detaljregulering. Loven krever imidlertid at plankonsulent skal kjenne til lovverk og forvaltningssystem og kunne vise til relevante referanseprosjekter som vedkommende har hatt ansvaret for. Planen må oppfylle visse minstekrav til framstilling.
Private forslag må innholdsmessig følge opp hovedtrekk og rammer i kommuneplanens arealdel. Private tiltakshavere kan kontakte planavdelingen, som vil vurdere om tiltaket må detaljreguleres.
Utarbeidelse av private reguleringsplaner
Her finner du relevant informasjon:
Nittedal kommunes veileder for private planforslag
Generell informasjon om arealplanlegging
Relevante lovverk og nasjonale veiledere
Kommunale og interkommunale føringer og grunnlagsmateriale:
Kommunedelplan for klima- og energi
Kommunedelplan for fysisk aktivitet, friluftsliv og idrett
Kommunedelplan for landbruk med handlingsdel
Vann- og avløpsnorm - Nittedal kommune
Formingsveileder - Nittedal kommune
Trafikksikkerhetsplan - Nittedal kommune Planen har en tiltaksdel som blir revidert hvert år.
Veileder for jordflytting i plansaker - Nittedal kommune
Renovasjonsteknisk veileder - Romerike avfallsforedling
Noen av de regionale føringene:
Regional plan for areal og transport
Regional plan for masseforvaltning
Gebyrer
§2.1 Planbehandling - Generelt
Etter denne forskriften skal det betales gebyr for følgende elementer iht. lov om planlegging og byggesaksbehandling, Lov 2008-06-27 nr 71 (Plan- og bygningsloven, heretter PBL):
- reguleringsplan PBL kap 12
- planprogram PBL §§ 11-13 og 12-9
- reguleringsendring PBL § 12-14
For planbehandling gjelder følgende betalingsbetingelser:
- Gebyr for oppstartsmøte faktureres når referat fra oppstartsmøte er godkjent.
- Gebyr for planbehandling, planendring, planprogram eller dispensasjon skal innbetales i forbindelse med første politiske behandling.
- Ved skriftlig tilbaketrekking av en sak og før den legges ut til offentlig ettersyn, skal det betales 50 % av fullt gebyr. Det samme gjelder når en sak må anses som uaktuell som følge av manglende oppfølging av saken fra forslagsstiller.
- Gebyret avspeiler kommunens utgifter knyttet til plansaksbehandling og refunderes ikke selv om saken forkastes eller avvises. For øvrig vises det til kapittel 1 - Alminnelige bestemmelser.
- Det er adgang til justering av gebyr etter søknad. Det må fremmes begrunnelse for ønske om justert gebyr.
(Fra budsjettvedtak for 2024)
§2.2 Reguleringsplaner
§2.2 Reguleringsplaner PBL kap. 12
Gjelder forslag til nye planer og planendring som krever ny planprosess. Samlet gebyr blir summen av pkt. 2.2 A t.o.m. E.
2.2.1 Gebyr for oppstartsmøte og planinitiativ | Betales | Gebyr |
Oppstartsmøte | Per søknad | Kr 30 250 |
Politisk behandling av planinitiativ | Per søknad | Kr 20 250 |
2.2.2 Gebyr for forberedende behandling |
Gebyrer for møter underveis/dialogmøter. En planprosess forutsetter normalt å inbefatte tre dialogmøter mellom plankonsulent og kommunens saksbehandler. Dialogmøter ved detaljregulering eller endring av reguleringsplan etter ordinær prosess utover dette faktureres etter medgåtte timer (jf. kap 1.6) |
2.2.3 Arealgebyr etter planområdets areal | Betales | Gebyr |
---|---|---|
For arealer t.o.m. 3 000 kvm | per søknad | Kr 180 800 |
Tillegg for arealer over 3 000 t.o.m. 10 000 kvm | per kvm | Kr 10 |
Tillegg for arealer over 10 000 kvm | per kvm | Kr 4 |
2.2.4 Bygningsgebyr etter bebyggelsens areal | Betales | Gebyr |
---|---|---|
For bygg t.o.m. 10 000 kvm BRA | per kvm | Kr 25 |
Tillegg for bygg fra 10 001 t.o.m. 20 000 kvm BRA | per kvm | Kr 10 |
Tillegg for bygg utover 20 000 kvm BRA | per kvm | Kr 5 |
Det beregnes bygningsgebyr etter det BRA (inkludert parkering under tak) som planen maksimalt kan utløse iht. bestemmelser, beregnet på bakgrunn av BYA og regulert areal. Det skal betales gebyr for arealer som ligger både over og under terreng. Ved regulering for ombygging medregnes byggets totale areal, ved påbygg skal kun ny bebyggelse regnes med. |
2.2.5 Tilleggsgebyr |
Det kan kreves et tilleggsgebyr per ekstra medgått time (jf. kap 1.6) dersom:
|
2.2.6 Fratrekk for arealer |
Følgende forslag til reguleringsformål er fritatt for gebyr:
|
2.2.7 Gebyr for planer for arealer uten vesentlig bebyggelse | Betales | Gebyr |
---|---|---|
Herunder
|
per plan | Kr 169 000 |
(Fra budsjettvedtak for 2024)
§2.3 Endring av plan
§2.3 Endring av plan etter § 12-14, 2. ledd (mindre og små endringer)
2.3 Endring av reguleringsplan PBL § 12-14, 2. ledd | Betales | Gebyr |
---|---|---|
2.3.1 Mindre endringer som behandles som selvstendig sak med egen varsling og høring eksternt | per plan | Kr 64 600 |
2.3.2 Små endringer av formålsgrense, eller endringer som inngår i behandling av delesak eller byggesak, og som varsles og høres sammen med slik sak | per plan | Kr 23 500 |
(Fra budsjettvedtak for 2024)
§2.4 Planprogram og konsekvensutredning (KU)
§2.4 Planprogram og konsekvensutredning (KU), PBL §§ 4,1, 12-9 og tilhørende KU-forskrift
2.4 Planprogram og konsekvensutredning (KU) | Betales | Gebyr | |
---|---|---|---|
2.4.1 | Behandling av planprogram | per plan | Kr 37 500 |
2.4.2 | KU for tiltak etter sektorlov, ikke knyttet til plan etter PBL | per plan | Kr 37 500 |
(Fra budsjettvedtak for 2024)
Utbyggingsavtaler
Utbyggingsavtaler reguleres av kap. 17 i plan- og bygningsloven, og er en frivillig avtale som inngås mellom kommunen og utbygger.
Kommunestyret fattet 18.12.2006 prinsippvedtak om bruk av utbyggingsavtaler i Nittedal kommune.
Prinsippvedtak om bruk av utbyggingsavtaler i Nittedal kommune
Aktuelle elementer i en utbyggingsavtale er hva kommunen skal bidra med og hva utbygger skal bidra med. Det skal være forholdsmessighet i partenes bidrag. Avtalen kan regulere hvilke offentlige tiltak og anlegg som skal bygges, hvilken teknisk kvalitet de skal ha, hvem som skal finansiere anleggene og hvem som skal ha ansvar for drift og vedlikehold av ferdigstilt anlegg. Kommunen benytter også utbyggingsavtaler som et virkemiddel for å oppnå boligpolitiske mål.
Publisert: 01.02.2023 13.37
Sist endret: 26.09.2024 09.24