Lytt

Områdeplan for Varingskollen

Innhold

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

hva forsøkte du å finne?


Områdeplan for Varingskollen

Varingskollen er en viktig frilufts- og idrettsdestinasjon i kommunen og har potensialet til å utvikles til å bli et regionlalt anlegg for vinteridrett. Målet med områdeplanen er å legge til rette for en flerfunksjonell frilufts- og idrettsdestinasjon hele året, og et nytt boområde og nye tiltak for nærmiljøet.

Som kunnskapsgrunnlag for planen vil det utredes mange temaer som trafikk, naturmangfold og kulturmangfold.  Det vil også sikres nødvendig sosial infrastruktur som en del av planarbeidet. 

Hva slags kunnskap vi skal innhente er bestemt i planprogrammet. Kommunestyret behandler planprogrammet mandag 17. juni.

Områdeplanen er Nittedal kommunens egen plan. Varingskollen AS og Bo i Varingskollen AS leverer utviklingsskisser som innspill til planen. Norconsult AS er engasjert av kommunen for å utføre utredninger, faglige vurderinger og bistår med å utarbeide planen.

I løpet av områdeplanprosessen skal hensynene til de ulike innbyggerne og interessene som er i området avveies. Vi ønsker derfor at alle interesserte skal engasjere seg.

Denne siden skal brukes til å gi deg relevant og oppdatert informasjon om prosjektet og om planprosessen.

 

Siste nytt

Status i planarbeidet

Det pågår fagutredninger for de aktuelle temaene i Varingskollen. Under kan du se to nedtrekksmenyer. Den ene viser hvilke utredninger som er gjennomført og den andre viser hva som gjenstår/jobbes med:

Gjennomførte utredninger
  • Naturmangfoldskartlegging
  • Arkeologisk registering og rapport
  • Geoteknisk notat for alpinanlegget
  • Grunnboring for lokal stabilitet.

Gjenstående utredninger, under arbeid
  • Geoteknisk notat
  • Folkehelse vurdering
  • Notat skogbruksinteresser
  • ROS-analyse
  • Trafikksikkerhet - Veiprosjektering
  • Undergang – konseptskisse for ny kulvert
  • Massehåndteringsplan
  • Kartlegging friluftsinteresse
  • Plan for anleggsfasen
  • Notat for trafikk- og mobilitetsanalyse
  • Notat flomvurdering av Dølibekken
  • Overvannhåndteringsplan
  • VAO-rammeplan
  • KU; Friluftsliv, landskapsbilde, støy, naturmangfold og fremmedarter, vannmiljø
  • Forurensing; lys, vann, luft, grunn, miljøprogram og klimagassberegninger
  • Vurdering om bolig og næring, høyder/tetthet, grønnstrukur mm.
  • Notat om sosial infrastruktur
  • Helhetlig utviklingsskisser - skianlegget, langrett, bolig mm.

Informasjons- og medvirkningsmøte på Elvetangen Skole

Den 14.05.24 ble det gjennomført et informasjons- og medvirkningsmøte med innbyggere og organisasjoner i aulaen på Elvetangen skole.

Det var godt oppmøte til arrangementet og kommunen har fått mange innspill til planarbeidet.

Trykk HER for å se lysbildene fra foredraget. 

NYTT:
Oppsummering av innspill og spørsmål fra medvirkningsmøtet kan du lese HER

 

Fastsetting av planprogram 17.06.2024

Fastsetting av planprogram for områdeplan Varingskollen skal behandles i  Kommunestyret den 17. juni 2024. Planprogrammet angir rammene for hvordan det videre planarbeidet skal foregå, inkludert hvilke temaer som skal utredes i planen.

Planprogrammet har tidligere vært på høring og offentlig ettersyn i oktober 2021 og i april 2023 og er nå oppdatert etter innspill som har kommet fra innbyggere, organisasjoner og myndigheter.

Vedtatt planprogram og politisk behandling av planprogrammet finner du her:

Vedtatt planprogram - områdeplan for Varingskollen

Politiske møter og sakspapirer - Møter - Kommunestyret 2023-2027 (17.06.2024) (360online.com)

 

Kommuneplan vedtatt

Ny arealdel ble vedtatt av kommunestyret 13.5.2024. Den erstatter tidligere arealdel fra 2019.

Kommuneplanens arealdel fastsetter krav om at det skal lages en felles områderegulering for områdene som i kommuneplanen er avsatt til eksisterende og fremtidige områder for idrett og kombinert bebyggelse og anlegg.

Det nye boområde ved Varingskollen har fått feltbetegnelse BKB6. Innenfor feltet skal minimum 30% av arealet avsettes til offentlige park, større lekeplasser, turstier, skiløyper og/eller naturlige vegetasjonsbelter. Det skal avsettes tilstrekkelige buffersoner mellom ulike arealformål.

For en utfyllende beskrivelse av kommuneplanens innhold, se her

 

Utviklingsmål

Varingskollen er i dag et anlegg som er attraktivt på både sommer- og vintertid. Etter videre utvikling av anlegget har Varingskollen potensial til å bli et viktigregionalt alpinanlegg, og får en større attraksjonsverdi om sommeren. Et nytt boligområde i nærhet til anlegget vil dessuten kunne bli et populært sted å etablere seg for innbyggere med interesse for aktivitetene i anlegget eller som vil bo nær marka. Samtidig vil anleggsarbeidet føre til konsekvenser for lokale innbyggere. Dederfor bli tatt tilstrekkelig hensyn til berørte beboere i planprosessen, i utbyggingsfasen og når anlegget står ferdig.  

Det skal vurderes hvordan det nye boligområdet kan utformes for å bygge opp under eksisterende aktiviteter i området som turstier, langrenn og frisbeegolf. Særlig vil utformingen av feltet med offentlig park, større lekeplasser, turstier, skiløyper og/eller naturlige vegetasjonsbelter være viktig. 

Planprosessen vil jobbe for å finne balansen mellom utvikling av området, samt ivaretakelse av interessene og beboerne i området på best mulig måte.  

Områdeplanen vil sette krav til hvordan anleggsfasen skal ivareta ulike hensyn, som blant annet trafikksikkerhet, støv og støy. Ny veginfrastruktur med tanke på trafikksikkerheten knyttet til undergangen, som er eneste kjøreadkomst til området i dag, er viktig. 

Overvann er et problem i området idag, og det forventes ikke at overvannsmengdene vil bli mindre med forventede fremtidige klimaendringer. Det må derfor legges til rette for nye løsninger som tar høyde for fremtidig situasjon. 

 

 

Historikk

Varingskollen var et gammelt vardested i jernalder. Ordet «Varing» i «Varingskollen» er beslektet med det norrøne ordet «varða» som betyr å holde vakt, hindre, stå til ansvar ol. Men i dag er kollen mest kjent på grunn av friluftsmulighetene og skisenteret som ligger der.

Varingskollen skisenter, åpnet offisielt i 1963 og det første verdenscuprennet i alpint i Norge ble avholdt der 24. februar 1968. Hakadal IL etablerte på begynnelsen av 2000-tallet en lysløype og skistadion i umiddelbar tilknytning til skisenteret.

Idrettslaget har i en årrekke ønsket å utvikle området og har nå en avtale med Feiring Miljø AS om at de kan stå for anleggsarbeidet. Men før det kan åpnes for en videretuvikling av området er det nødvendig at man legger en helhetlig plan.

Før oppstart av arbeid med områdeplanen har det vært flere politiske saker og høringer av planprogrammet. Oppsummering av tidligere politiske vedtak følger under.

 

September 2020:     
Det ble gjort vedtak i kommunestyresak (KST-sak) 93/20 om at det skal utarbeides en områdeplan for Varingskollen.

Oktober 2021:          
Formannskapet behandlet oppstart av planarbeid og forslag til planprogram i sak 58/21, og planprogrammet ble sendt på høring.

Mars 2023:                
I kommunestyret den 27.03.2023, KST-sak 39/23 ble det vedtatt at boligutvikling i Varingskollen skulle innarbeides i kommuneplanens arealdel (KPA).

April 2023:                
På bakgrunn av dette vedtaket ble planprogrammet lagt ut på ny høring i april 2023, uten en ny politisk behandling. Kun bolig og idrett mm. ble en del av høringsforslaget (ikke næring).

August 2023:            
Kommunestyret vedtok i KST- sak 73/23, 28.08.2023 å legge kommuneplanen ut på en ny høring. Område BKB6 Varingskollen ble i høringen lagt ut med formålet «Område for kombinasjonsformål bebyggelse – og anlegg bolig/idrett/næringsbebebyggelse/fritids- og turistformål/grøntstruktur»

November 2023:       
Statsforvalteren hadde innsigelse til boliger i Varingskollen men ikke til næringsformål. Gjennom dialog og med forslag til ny bestemmelse ble innsigelsen til boligformål trukket.

Mai 2024:                   
Kommuneplanens arealdel ble vedtatt av kommunestyret den 13.05.2024, KST-sak 36/24 med følgende bestemmelse for «BKB6 Varingskollen - Område for kombinasjonsformål bebyggelse – og anlegg/bolig/idrett/næringsbebebyggelse/fritids- og turistformål/grøntstruktur»:

 

Trykk her for å se hele bestemmelsen:

Før det kan vedtas detaljreguleringsplaner og tillates ny bebyggelse med hjemmel i kommuneplanformålene, skal det utarbeides områdereguleringsplan. Planen skal omfatte områdene som i kommuneplanen er avsatt til eksisterende og fremtidige områder for idrett og kombinert bebyggelse og anlegg.

Av BKB6 skal maksimalt 70% av totalt areal brukes til formål bebyggelse og anlegg for bolig og næring med tilhørende infrastruktur, og av dette arealet skal minimum 10% avsettes til bebyggelse med næringsarealer i 1. og/eller 2. etasje. Innenfor BKB6 skal minimum 30% av totalt areal for BKB6 avsettes til offentlige park, større lekeplasser, turstier, skiløyper og/eller naturlige vegetasjonsbelter.

Næringsbebyggelse begrenses til forretning, hotell, overnatting og bevertning. Det skal avsettes tilstrekkelige buffersoner mellom ulike arealformål. Det skal utarbeides kvalitetsprogram som del av reguleringsplaner.

 

Planprosessen

Det er stilt tydelige krav til hvordan en reguleringsplanprosess skal gjennomføres. For generelle spørsmål om forskjellige plantyper, om medvirkning, og hvordan plansystemet fungerer, se HER

Kommunen har utarbeidet en tentativ fremdriftsplan for planarbeidet.

Fremdriftsplan

 

Oppstartsfasen

Varsling av oppstart av planarbeidet er første gang publikum normalt hører om planarbeidet. For denne planen ble det varslet oppstart av planarbeid, samtidig som høring og offentlig ettersyn av et planprogram.

Planprogram er en slags oppskrift for planprosessen og definerer et minimumsnivå om hva som skal utredes og hvilken medvirkning som skal gjennomføres. Ikke alle reguleringsplaner har krav til et planprogram, men Nittedal kommune valgte å utarbeide et planprogram for å sikre ytterligere medvirkning omkring formål, planinnhold og nødvendige utredningsbehov. I dette tilfelle ble planprogrammet hørt og bearbeidet etter innkomne innspill i to runder, først i oktober 2021 og igjen i April 2023.

Planprogrammet for områdeplanen for Varingskollen skal behandles i kommunestyremøtet den 17.6.24.

 

Utarbeidelse av planforslag

Utarbeidelse av selve planen eller planforslaget, er hoveddelen av planarbeidet.

Denne fasen handler om å hente inn alle nødvendige kunnskap og informasjon før man utarbeide et konkret planforslag.  Det gjennomføres flere typer kartlegginger, undersøkelser og medvirkningsaktiviteter i denne fasen. I områdeplanen for Varingskollen er det dessuten planlagt langt flere medvirkningsaktiviteter enn de lovpålagte. Alle som har interesse av planen, skal få mulighet til å si sitt. Se også avsnittet om «Medvirkning» under.

Når administrasjonen har samlet inn alle relevante kunnskap og informasjon lages det et konkret planforslag. Planforslaget legges deretter frem til Hovedutvalget for plan og miljø til førstegangsbehandling, hvor politikere avgjør om planen skal legge ut på høring.

Administrasjonen legger opp til legger opp til politisk behandling høsten 2024, men dette vil avhenger om administrasjon mener at planen har tilstrekkelig kvalitet og innhold.

 

Høring

Forslag til reguleringsplaner skal sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn i minimum 6 uker. I høringsperioden skal innbyggere, grunneiere og offentlige myndigheter kunne komme med innspill og merknader og anbefalinger til planarbeidet.

 

Sluttbehandling

Etter høringsperioden skal alle innkomne innspill vurderes nøye, før planen bearbeides før administrasjon fremmer planen til sluttbehandling og vedtak. Til slutt skal det sendes ut en kunngjøring om vedtak av planen. Vedtak kan påklages. 

 

Medvirkning

Kommunen har et mål om å tilrettelegge for gode og åpne planprosesser. Gjennom medvirkning og involvering gis det mulighet for kunnskapsdeling, innspill og ideer fra ulike aktører, som kan bidra til bedre informerte og mer helhetlige beslutninger.

Innspillene kan bidra til å identifisere og adressere utfordringer, utnytte muligheter og finne innovative løsninger som bedre samsvarer med behovene og ønskene til involverte parter.

Ved å involvere og engasjere interessenter på ulike nivåer kan planen bidra til å skape bedre beslutninger, økt eierskap og et sterkere lokalsamfunn.

 

  • Plan- og bygningsloven legger føringer for formelle krav til medvirkning i reguleringsprosesser.
  • Det er samtidig viktig med samarbeid og medvirkning utover kravene i plan- og bygningsloven. Erfaring viser at god og tilpasset informasjon er svært viktig for gode prosesser.
  • Det er viktig med forutsigbarhet slik at berørte vet når og hvordan de kan medvirke gjennom prosessen.

 

Kommunen åpner for at man kan komme med innspill før planforslaget er klart, i alle medvirkningsaktiviter eller på e-post, se kapitlet om «kontaktinformasjon».

 

Gjennomførte medvirkningsaktiviteter:

Informasjons- og medvirkningsmøte på Elvetangen Skole

Den 14.05.24 ble det gjennomført medvirkningsmøte med innbyggere og organisasjoner i aulaen på Elvetangen skole.

Det var godt oppmøte til arrangementet og kommunen har fått mange innspill til planarbeidet som skal følges opp i det videre arbeidet.

 

Innhenting av innspill om friluftslivsutredningen

Norconsult AS har bedt flere organisasjoner om innspill til planarbeidet med friluftlivstemaet og har mottatt mange innspill fra idrettslag, skoler og barnehager for å nevne noe.

 

I tillegg har følgende aktiviteter blitt gjennomført:

  • Kartlegging av aktører og interessenter
  • Dialogmøter med Varingskollen AS, Feiring Miljø AS og Bo i Varingskollen AS.
  • Møte i april 2024 med Akershus fylkeskommune om kulturminner
  • Møte og befaring om jernbaneundergangen med BaneNor i februar 2024
  • Det er foretatt tre workshops i november 2023 mellom Varingskollen AS, Grindaker AS, Feiring Miljø AS, Bo i Varingskollen AS og langrennsgruppa i Hakadal IL.
  • Møte med Døli Løvstad Vel i 2022 der det ble gitt informasjon om planprosessen. 

 

Planlagte medvirkningsaktiviteter:

 Workshops med:

  • Eldrerådet
  • Rådet for mennesker med nedsatt funksjonshemming
  • Ungdomsrådet
  • Barn- og unges kommunestyre (BUK)
  • Kommuneoverlegen
  • Folkehelsekoordinator
  • Fagpersoner

Fagmøter om folkehelse med:

  • Kommuneoverlegen
  • Folkehelsekoordinator
  • Fagpersoner

Fagmøte om idrett og friluftsliv med:

  • Hakadal IL
  • Hakadal IL (langrenn)
  • Varingskollen Alpinsenter AS
  • FriNi
  • Varingskollen Barnehage AS
  • Åneby Barnehage
  • Døli Løvstad Vel
  • Elvetangen Skole
  • Nittedal & Hakadal skog, jeger og fiskeforening
  • BirdLife Nittedal
  • Frisbeegruppa
  • Hundekjøre-gruppa
  • Turkameratene
  • Skiforeningen
  • Hakadal Opp

 

Dialogmøter om utviklingsplanene med:

  • Varingskollen AS
  • Feiring Miljø AS med konsulenter (Grindaker AS, VA visjon AS)
  • Bo i Varingskollen AS
  • Hakadal idrettslag
  • Langrennsgruppa
  • Brukere av området
  • Døli Løvstad Vel
  • Grunneiere innenfor planområdet
  • Bane NOR
  • Akershus fylkeskommune (kulturminner)
  • Ev. Statsforvalteren for Oslo og Viken (boligutvikling)

Dialogmøter med overordnede myndigheter:

  • Bane NOR
  • Akershus Fylkeskommune (kulturminner)
  • Ev. Statsforvalteren i Oslo og Viken (boligutvikling)

Befaring

  • Politikere og fagpersoner

 

Det er ved høring av selve områdeplanen, at du kan uttale deg om det som blir fastsatt i områdeplanen, se kapitlet om «Planprosessen».

 

Nærliggende planer under arbeid 

Områdeplan for Varingskollen grenser mot detaljreguleringsplan for Dølibråtan i nord.  

 

Trykk her for å lese om denne planen 

 

Ofte stilte spørsmål

 

Planprosess

Hva er områdeplan for Varingskollen?

  • Områdeplan for Varingskollen er en reguleringsplan for et stort område i Varingskollen. Prosjektet omfatter planlegging av det fremtidige idrettsanlegget og et nytt boligområde med nødvendig infrastruktur. Boligområdet vil kreve en egen detaljreguleringsplan før man kan starte byggeprosjektet.

 

Når er planen ferdig?

  • Planarbeidet skal etter fremdriftsplanen være ferdig før sommerferien 2025.

 

 

Medvirkning

Hvordan kan jeg komme med innspill?

  • Du vil få mulighet til å komme med formelt innspill til planen i høringsperioden, som etter fremdriftsplanen skal skje høsten 2024.

Vil det bli ytterligere medvirkning før planen legges ut på høring?

  • Ja, etter informasjons- og medvirkningsmøtet som ble holdt 14.05.2024 jobber kommunen med en kartlegging av behov for workshops, befaringer, dialogmøter og lignende. Se overskriften «Medvirkning» for liste over planlagte medvirkningsaktiviteter. Om du eller din interesse organisasjon har behov for et møte for å innspill til planen, ta gjerne kontakt, se "kontaktinformsjon". 

 

Trafikk og jernbane

Hva skjer med dagens jernbaneundergang?

  • Trafikksikkerhet for myke trafikanter er en stor prioritet for Nittedal kommune. Dagens jernbaneundergang er ikke tilrettelagt for myke trafikanter. Vi jobber med utredninger og ser på ulike alternativer for å sikre en bedre løsning her.
  • Jernbaneundergangen er per dags dato den eneste atkomstveien inn til området. Beredskap og alternativ tilkomst inn til området er under utredning for å se på hvilke løsninger som er mest fornuftig og bærekraftig.

Hva med parkeringsmuligheter for besøkende til anlegget og til togreisende?

  • Det planlegges for en større parkeringsdekning for Varingskollen alpinsenter enn hva det er i dag. Parkeringen som er opparbeidet på sørsiden/samme side som togstasjonen skal også dekke for togreisende.
  • Det vil bli høydager hvor parkeringsdekningen ikke vil holde på kapasiteten for alpinsenteret. Men trafikkanalysen som legges til grunn for vurdering av parkeringsmulighetene vil gi en indikasjon på hva gjennomsnittsbehovet for parkering vil bli.
  • Utvidelsen av alpinanlegget legger opp til 2600 antall besøkende per døgn i alpinsenteret, hvor besøkende kan lettere besøke alpinanlegget med tog eller buss.

 

Masseoppfylling

Skal det bli et massedeponi i Varingskollen?

  • Nei, det skal ikke bli et massedeponi i Varingskollen. Innspillet til Varingskollen AS handler om å bygge et alpinanlegg som tilfører verdi til området og bygda og som i tillegg vil ha en regional betydning. Det skal benyttes masser for å bygge et tiltak – som i denne planen er et alpinanlegg. En effekt av dette tiltaket er at man får brukt rene overskuddsmasser fra andre prosjekter i regionen som ellers ville havnet i et deponi uten merverdi.
  • Masseoppfylling i Varingskollen med sin beliggenhet ved Marka vil ha krav til oppfylling med uforurensede masser, i miljøklasse 1.  Massedeponier, som for eksempel på Engadalen, håndterer masser med ulik forurensingsgrad, som inkludere inert, ordinært og farlig avfall.
  • Forskjellen på massedeponi og masseoppfylling er dersom tiltaket planlegges på grunn av store mengder overskuddsmasser som må håndteres. I dette tilfellet må Feiring Miljø AS finne masser som er egnet til tiltakene. Det er ikke et overflod av masser som må havne i Varingskollen, men heller et ønske fra Varingskollen Alpinsenter AS om å etablere et skianlegg som er bærekraftig. 

  • Massene som vil bli brukt i Varingskollen er rene regionale masser som ellers ville havnet på et deponi. Istedenfor blir massene gjenvunnet, som du kan lese om i Miljødirektoratets veileder om «disponering av jord og stein som ikke er forurenset».

 

Hvor mye masser skal tilføres området?

  • For å bygge traseer, og redusere snøproduksjonen i eksisterende traseer har Varingskollen AS anslått å tilkjøre ca. 1,2 millioner kubikk (m3) med masser til alpinanlegget. Kommunen vil ta stilling til dette forslaget når konsekvenser for bl.a. miljø, klimagass, støy og trafikksikkerhet er tilstrekkelig utredet. 

 

Har det blitt igangsatt arbeid før planen er ferdig?

  • Det er tidligere godkjent terrengoppfylling i Varingskollen hvor disse ble gitt med dispensasjon fra gjeldende reguleringsplanen om krav til bruk av stedlige masser. Disse arbeidene er bekreftet ferdigstilt i forbindelse med søknad om ferdigattest i 2022. Ytterligere informasjon om de konkrete byggesakene ligger her:
  • Det er også gitt tillatelse til en del mindre tiltak som gjelder mindre bygninger. I forbindelse med planarbeidet er det dessuten gjennomført grunnundersøkelser. Kommunen kjenner også til at Viken Skog gjennomførte hogst i området. Hogst er ikke omfattet av plan- og bygningsloven, og er tillatt etter andre regler.
  • Bortsett fra det ovennevnte kan det bekreftes at det ikke er gitt tillatelse til noen ytterligere terrengoppfylling i Varingskollen.

  

Anleggsfase

Hvor lang vil anleggsfasen være?

  • Omfanget av masseoppfylling som er foreslått i alpinanlegget vil tilsvare en anslått prosjektlengde på mellom 5 til 7 år. Tilgang på masser, fastsatt driftstid i planen, vær, uforutsette forhold og annet kan ha innvirkning på prosjektets utstrekning i tid. 
    • Fremtidige boligområder i Varingskollen og Dølibråten, samt Døli pleier- og omsorgssenter skal også bygges ut, men i disse tilfellene må det først utarbeides detaljreguleringsplaner før man kan si noe mer konkret om hvor lenge byggearbeidet knyttet til prosjektene skal foregå.

 

Hvordan vil trafikksikkerheten tilrettelegges for myke trafikanter i anleggsfasen?

  • Trafikksikkerhet i anleggsfasen er viktig for kommunen. Vi jobber sammen med fagrådgiver for å finne trafikksikre løsninger for myke trafikanter i anleggsfasen.

Hvor vil anleggsbilene kjøre?

  • All anleggstrafikk vil gå opp Vargveien fra riksvei 4 og videre opp til den øverste, eksisterende parkeringsplassen i Varingskollen Alpinsenter. Derfra vil anleggstrafikken kjøre på anleggsveier videre opp i anleggsområdet.
    • Det planlegges for nytt fortau i Vargveien, forbi Oterstien. Det kan være aktuelt at anleggstrafikken stopper i Vargveien, utenfor boligområdet, for avlastning av byggematerialer osv. når denne byggingen pågår.
  • Gjennom planarbeidet skal kommunen foreslå en trafikksikker løsning for anleggstrafikken gjennom eksisterende jernbaneundergang.

 

Hvor mye tungtransport vil kjøre inn og ut?

  • Med et forslag på 1,2 millioner kubikk med masseoppfylling i Varingskollen er gjennomsnittstrafikken satt til å være ca 110 passeringer per arbeidsdag. Det vil si 55 lastebiler som kjører en tur inn og en tur ut igjen. (Se også spørsmålet om når på døgnet det vil være anleggstrafikk.) Kommunen vil ta stilling til dette nivået for masseoppfylling når konsekvensene av for bl.a. miljø, støy og trafikksikkerhet er tilstrekkelig utredet.  
  • Ettersom at dette er et gjennomsnitt vil det være dager som varierer med mindre trafikk og noen dager med mer trafikk. Det vil bli stilt krav til god kommunikasjon med beboere f.eks. skal det gå ut varsel med informasjon før dager det planlegges større trafikk enn normalt for å sikre at berørte beboere vet at dette skal skje.

 

Når på døgnet vil det være trafikk for anleggsbiler?

  • Feiring Miljø AS står for massehåndteringen i dette prosjektet, og deres arbeidstid er fra 07:00 – 19:00.
  • Kommunen er tidlig i planprosessen og har ikke fastsatt arbeidstiden til Feiring Miljø AS som gjeldende tidspunkter for anleggsarbeidet, da dette fagtemaet ennå er under utredning.
     

Hvilke tiltak blir gjort for støy og støv fra anleggsbilene?

  • Utredning av disse temaene pågår nå. Kommunens fagkonsulent vil komme med vurderinger av behovet for avbøtende tiltak som en del av utredningen.

 

Når vil anleggsarbeidet starte?
  • For at anleggsarbeidet skal kunne starte opp, må det først vedtas en områdeplan og deretter må byggesaken behandles og godkjennes. Vi antar at tidligste mulige oppstart for anleggsarbeidet er høsten 2025.

 

 

Kulturminner

Vil slepene og andre kulturminner bli ødelagt av anleggsarbeidet

  • Forslaget til masseoppfylling på 1,2 millioner kubikk innebærer negative konsekvenser for kulturminnene, og noen av kulturminnene vil bli ødelagt eller skadet av tiltakene. Sammenhengen kulturminnene inngår i vil dessuten bli mindre tydelig. Kommunen har pågående dialog med fylkeskommunen og utbygger om hvordan konsekvensene for kulturminnene kan minimeres.
  • Det vil fortsatt være mange kulturminner i området og i området rundt, og det vil bli lagt opp til at kulturminner i planområdet skal skiltes og merkes slik at det kan skapes bevissthet og kunnskap om de kulturminnene som er der. De slepene som ble registrert av fylkeskommunen er planlagt merket slik at man kan finne fram til dem på hver side av de nye traséene.

 

Boligutvikling

Hvor mange boenheter skal bygges i Varingskollen?

  • Utbygger for boligutviklingen i Varingskollen har spilt inn et ønske om flere boenheter enn hva som ble lagt inn i kommuneplanens arealdel. Vurderingen av antall boenheter er under utredning og er ikke fastsatt. Et forslag til antall boenheter vil bli beskrevet i planbeskrivelsen og lagt frem ved første høring av områdeplanen.

Når vil utbyggingen av boligområdet starte?

  • Det er for tidlig å si noe om oppstartstidspunkt for utbygging av boligområdet. Før boligutbyggingen kan skje må det foreligge en detaljreguleringsplan. Oppstart av detaljreguleringen vil skje i etterkant av vedtatt områdeplan for Varingskollen. Når detaljreguleringsplanen er vedtatt må tiltakene omsøkes i en byggesak, og først etter et vedtak i byggesaken vil utbygging kunne starte.

 

Overvann/flom

Det har allerede skjedd hogst i området hvor boligutviklingen skal finne sted. Det eksisterende boligområdet i Oterstien er utsatt for overvann i dag, og noen beboere har merket stor forskjell etter hogst i området ovenfor bebyggelsen. Hvilke tiltak vil kommunen sikre for at dette skal forbedres?

  • Hjemmelshaver/eier/fester av en eiendom er ansvarlig for overvann på sin eiendom ved nye tiltak jf. §18-3 i plan- og bygningsloven.
  • Områdeplan for Varingskollen vil lage en overvannsmodell som ivaretar det nye boligområdet på et områdeplan-nivå, med bestemmelser som setter rammer for neste reguleringsplan-nivå.
  • Boligutviklingen som planlegges i Varingskollen vil måtte lage en detaljreguleringsplan som vil ivareta overvannshåndtering på detaljeringsnivå.

Hva gjøres med Dølibekken med tanke på overvann og flom?

  • Det jobbes med overvanns- og flomberegninger. Når disse foreligger vil det gi oss en bedre oversikt over hvor det er nødvendig med overvanns- eller flomtiltak og hvilke løsninger som vil sikre området godt for fremtiden.

Dølibekken er i dag lagt i kulverter flere steder gjennom planområdet og ned til Hakadalselva. Hva gjøres med disse?

  • Det har blitt påpekt at noen av kulvertene har for liten dimensjon. Dette vil komme frem av beregningene som pågår. Men det vi allerede vet er at det er forekomster av slam i kulvertene i dag, som må renses ut.

 

Idrett

Mister vi langrennsanlegget vårt?

  • Nei, kommunen er opptatt av at skiløypene ivaretas. Vi undersøker om skiløypene kan få et utvidet tilbud ved å opprette nye løyper i forbindelse med boligutviklingen.

Når vil alpinanlegget bli ferdig bygget?

  • Alpinanlegget planlegges å stå ferdig i 2035. Anleggsarbeidet vil deles inn i faser og utbyggingen vil skje trinnvis. Det vil begynne med tiltak nederst i bakkene, og man vil jobbe seg oppover mot toppstua-området.

Kontaktinformasjon

Skulle det være spørsmål vedrørende prosessen kan du henvende deg til oss ved å sende epost til postmottak@nittedal.kommune.no eller direkte til arealplanlegger Mathilde Olsen (prosjektleder) - maat@nittedal.kommune.no, merket med saksnr. 24/08148.
Eller ring til 67 05 90 00 og spør etter Mathilde Olsen


Publisert: 13.06.2024 14.07
Sist endret: 25.06.2024 15.13